• Rokka Jill

    Kylarvätska. Måste fylla på snälla hjälp

    Hej hej, kör en skoda felicia LXI. Har sett nu av ren slump att kylarvätskan är under min. (fyllde på spolarvätska och kontrollerade de andra vätskona i samma veva) Jag har läst i handboken nu att kylarvätskor inte bör blandas.. Men seriöst?? kollar man på bilforum så är det typ ingen som "byter ut den helt"...
    iaf..

    Jag tänkte sticka inom mekonomen såg att de sålde kylarvätska där. Min fråga nu. Kan jag bara säga till att jag vill köpa kylarvätska som är RÖD. Eller måste jag seriöst nu lämna in bilen på verkstad? att vara kvinna och vilja kunna underhålla sin bil själv är rätt skrattretande. När jag var sambo med en fd bilmeckare och skulle byta däck, så ville han på däckfirman pracka på mig nya däck, trots att de som inte behövdes bytas var helt jävla okej (nyskick) jag vill inte bli blåst, men har samtidigt lite litelite ja minimalisk humm om bilar...

  • Svar på tråden Kylarvätska. Måste fylla på snälla hjälp
  • Anpema

    Jag har aldrig bytt kylarvätska helt...fyller bara på med närmaste kylarvätska som finns. Är jag osäker så brukar jag fråga min pappa som kan laga en bil med mormors gamla löständer...han har aldrig sagt åt mig att inte blanda kylarvätskor.

  • sophiie

    Rokka Jill skrev 2009-09-14 12:18:10 följande:


    Hej hej, kör en skoda felicia LXI. Har sett nu av ren slump att kylarvätskan är under min. (fyllde på spolarvätska och kontrollerade de andra vätskona i samma veva) Jag har läst i handboken nu att kylarvätskor inte bör blandas.. Men seriöst?? kollar man på bilforum så är det typ ingen som "byter ut den helt"... iaf.. Jag tänkte sticka inom mekonomen såg att de sålde kylarvätska där. Min fråga nu. Kan jag bara säga till att jag vill köpa kylarvätska som är RÖD. Eller måste jag seriöst nu lämna in bilen på verkstad? att vara kvinna och vilja kunna underhålla sin bil själv är rätt skrattretande. När jag var sambo med en fd bilmeckare och skulle byta däck, så ville han på däckfirman pracka på mig nya däck, trots att de som inte behövdes bytas var helt jävla okej (nyskick) jag vill inte bli blåst, men har samtidigt lite litelite ja minimalisk humm om bilar...
    Jag har bara hört att den gamla och nya kylvätskan ska ha samma färg.
  • Rabarbapuppa

    Blå/röd/grön kylarvätska bör inte blandas, nej.
    De kan skikta sig. Om man gör det är det lika bra att tömma hela systemet och börja om med rätt sort.

    Du ska ha röd vätska i din bil.
    Visst, om du går in på Mekonomen och ber om det så får du det, men med största sannolikhet kommer de också att kolla regnumret på din bil och då får de fram en bekräftelse på att det är det du ska ha. Så det är bara att fråga.

    /Puppa

  • Rokka Jill
    Rabarbapuppa skrev 2009-09-14 13:30:26 följande:
    Blå/röd/grön kylarvätska bör inte blandas, nej.De kan skikta sig. Om man gör det är det lika bra att tömma hela systemet och börja om med rätt sort.Du ska ha röd vätska i din bil. Visst, om du går in på Mekonomen och ber om det så får du det, men med största sannolikhet kommer de också att kolla regnumret på din bil och då får de fram en bekräftelse på att det är det du ska ha. Så det är bara att fråga./Puppa
    Tack så mycket
  • aaaa

    Hm, ska fylla på kylarvätska nu och tycker att den jag har ser röd ut (i behållaren i bilen alltså). Men den jag fick då jag gick in på Volvo/renault-verkstaden och frågade är mer gröngul. Jag bad ju om att få rätt till min bil där. Samt att bilen har servats och jag inte fyllt på nu vätska sen dess och de borde veta vad de håller på med antar jag...?

    Den vätska jag har nu är klass D och det står att den inte får blandas med klass C på baksidan av flaskan. Frågan är då bara hur 17 man vet vilken kylarvätska man har om man inte fyllt på den själv?

  • Rabarbapuppa
    aaaa skrev 2011-08-22 22:28:07 följande:
    Hm, ska fylla på kylarvätska nu och tycker att den jag har ser röd ut (i behållaren i bilen alltså). Men den jag fick då jag gick in på Volvo/renault-verkstaden och frågade är mer gröngul. Jag bad ju om att få rätt till min bil där. Samt att bilen har servats och jag inte fyllt på nu vätska sen dess och de borde veta vad de håller på med antar jag...?

    Den vätska jag har nu är klass D och det står att den inte får blandas med klass C på baksidan av flaskan. Frågan är då bara hur 17 man vet vilken kylarvätska man har om man inte fyllt på den själv?
    Det är inte första gången bilfabrikantens _försäljningsavdelning_ rekommenderar "original kylarvätska" över disk, medans samma bilfabrikants _serviceavdelning_ fyller nån annan än det som säljs inne vid disken. Har sett det där problemet förr.

    Nu är det ganska mycket kemi inblandat i vad innehållen är i röd, blå, gul/grön. (det finns även andra färger). Det är ingen kemi jag ska utveckla närmare här, men det jag skulle vilja säga är att om du upplever att du har röd vätska, ring ditt service-ställe igen, och be dem titta på servicehistoriken och svara på vad de fyllt i ditt kylsystem. Ifrågasätt sedan vad det var du blev rekommenderad som påfyllningsflaska egentligen (d.v.s den gul/gröna) och hur de resonerar då.

    Det här är en intressant tråd, läs i den. Här finns även ett uttalande från en tekniker på OK-Q8 angående färgerna:

    http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=37894
  • aaaa

    Tack så mycket för bra länk! Den fick mig att åka och köpa Peak Antifreeze som ska gå att toppa upp med i kombination med vilken flykol som helst och det kändes som minst bekymmer för mig faktiskt. Tack!

Svar på tråden Kylarvätska. Måste fylla på snälla hjälp