• lilis74

Promenad på morgonen

Går en promenad på moronen innan frukost. Hur snabbt/mycket/långt måste jag gå för att det ska förbrännas?

• Svar på tråden Promenad på morgonen
  • bakeacake
    lilis74 skrev 2009-09-14 12:22:30 följande:
    Går en promenad på moronen innan frukost. Hur snabbt/mycket/långt måste jag gå för att det ska förbrännas?
    grundregeln är minst 30 min i rask takt för att förbränningen ska komma igång.. hellst ska man gå 45 min..
  • ann0rlunda

Försök att gå minst 45 min. Helst en timme för riktigt bra förbränning. Jättebra att promenera innan frukost för då håller kroppen kvar fettförbränningen resten av dagen.

Försök att sikta på 7 km i timmen när du går. Så du får upp tempot riktigt bra.

• Trynträ

Bara du rör på dig så förbränner du ju kalorier. Hur länge du går tror jag är mindre viktigt. Huvudsaken att du gör det. Å vad är det som ska förbrännas? Frukosten?

• ann0rlunda

Morgonpromenad är den bästa fettförbränningen. Innan frukost.
    Då tar kroppen enbart fett och bränner. Annars bränner kolhydraterna som kanske frukosten innehöll.

Bra det också självklart. Men är man ute efter effektiv fettförbränning då är det promenad före frukost som gäller. :)

• Trynträ

Bryts inte musklerna ner istället då om man tränar på fastande mage? Eller är det bara promenader man kan ägna sig åt dvs lågintensiv träning? Jag har nämligen provat att jogga på fastande mage och orkade typ ingenting samtdigt som hjärtat fick jobba ihjäl sig. Väldigt otrevligt var det.

• ann0rlunda

Ja nej lågintensiv träning då räcker fett som bränsle. Men det kan ju vara lite ansträngande.
    Jogga är väl kanske inte det bästa. När man ska träna kondition så behövs ju kolhydrater för att man ska orka.. :)

• Bubbsan

Kan man inte äta lite frukt innan man går?

• Mumin80

Egentligen är det väl ingen jätteskillnad på om man promenerar före eller efter frukosten Jag menar, promenerar man före frukosten så bränner man visserligen fett, men sen käkar man ju ändå frukost som omvandlas till energi i kroppen och den energin måste ju också förbrukas. Promenerar man efter frukost så kanske man "bara" förbränner frukosten, men har man väl förbränt den så fortsätter väl kroppen med att gå på fettet för att fungera fram till lunch.

Huvudsaken är väl att kaloriintaget är mindre än kaloriförbrukningen, då går man ner i vikt. Är det tvärtom så går man upp i vikt.

• ann0rlunda

Mumin80:

Jo det är sant. :)
    Men känner man att man klarar av promenad före frukost så tror jag att det är det ultimata när det kommer till just fettförbränning. :)

Och sen är det ju såklart superviktigt att äta en bra frukost efteråt annars bryter man ju ner sina muskler. Och det vill man ju inte :)

Svar på tråden Promenad på morgonen