• busfrösmamma

Svamp i bröstet

Jag tror att jag har fått svamp i mitt högra bröst. Det är en vit fläck på bröstvårtan och det känns som att det "brinner" i bröstet efter amning. Kan detta vara svamp? Vad kan man göra för att det ska försvinna?

Jag kan amma som vanligt och jag ser inte att min dotter har någon svamp i munnen.

Hjälp!

Tacksam för svar...

/Louise

• Svar på tråden Svamp i bröstet
  • Pralin M

Blanda 1 krm bikarbonat i 1 dl vatten. Smörj på brösten efter varje amning. Ta även en tops och doppa i detta, stryk den sedan på insidan av kinderna och på tungan på din bebis ett par gånger om dagen.

• WelinE

Har också haft det- fick mycostation från bvc att smörja med. Det brände väldigt mkt vid amning och bröstvårtan såg ''knottrig'' ut. plus att det ibland kom någon vit fläck.
    De ges ju även råd om att man kan använda mineralvaten (inte loka men den andra:) att smörja både dej och barnet med...

• Pralin M
    busfrösmamma skrev 2009-09-16 18:55:05 följande:
    Finns Mycostatin receptfritt?
    Nej du måste få det utskrivet, BVC kan hjälpa.
    Har du testat bikarbonaten? Det är det som funkat bäst för mig, bättre än mycostatin. Men sånt är säkert olika från person till person som allt annat...
  • busfrösmamma

Jag håller på med bikarbonatskuren... Hur lång tid ungefär tog det innan svampen var borta. Jag tycker att det känns bättre i bröstet ialla fall. Är det inte bra till veckan får jag kontakta bvc. Tråkigt när det krånglar, som tur är verkar det inte bekomma Astrid ialla fall.

• Cocco
    busfrösmamma skrev 2009-09-17 14:29:43 följande:
    Jag håller på med bikarbonatskuren... Hur lång tid ungefär tog det innan svampen var borta. Jag tycker att det känns bättre i bröstet ialla fall. Är det inte bra till veckan får jag kontakta bvc. Tråkigt när det krånglar, som tur är verkar det inte bekomma Astrid ialla fall.
    Flera veckor och i värsta fall månader
  • Seada

Jag har precis blivit av med fanskapet:((...
    provade vichyvatten, smörjde bröstet efter varje amning och penslade killens tunga efter att han ammats. men det hjälpte inte.
    tog kontakt med amningsmottagningen och de tog en odling på mig vilket visade att jag hade svamp i mjölkgångarna.
    Fick en kur med penicillin i 10 dagar och det har blivit bra igen.
    Jag tror inte vichy vatten eller några andra kurer hjälper om det verkligen är svamp.
    kontakta amnigsmottaggningen så de får ta en odling så får du verkligen reda på vad det är.

gör det så fort som möjligt...
    jag gick med en helvetes smärta i drygt en månad innan jag fick hjälp.
    gör inte samma misstag som jag://

Lycka till!

• WelinE

Jag tror det är olika beroende på var svampen sitter..(läst på internet) sitter de i mjökgångarna har man också ont inne i bröstet.. men är de ytligt på vårtan så är det mest en brännande smärta..
    Och har man det mer än bara ytligt så hjälper såklart inte bara en ytlig behandling

Är jag helt ute å cyklar:)?

Svar på tråden Svamp i bröstet