• tr3z

väggfärg i taket?

Kan man måla med väggfärg i taket eller måste det vara nån särskild takfärg? Och om det måste det, kan man då få den i vilken färg man vill? Vill inte ha vitt nämligen utan blått

• Svar på tråden väggfärg i taket?
  • Jennie Brunflo

Det finns speciell takfärg.
    Takfärg kan du få i precis vilken nyans du vill.

• slainte

Om du målar med vanlig väggfärg på taket kan den, om man har otur, flaga. Speciellt om man målar i hall utanför badrum..... Har sett det i flera lägenheter.
    Det är bättre att lägga ut lite extra och köpa rätt färg, annars riskerar man att få göra om det inom ett år.

• tr3z

Okej, men det är ju bra att veta iaf! Sen att det är lite dyrare gör ju inget, bara det blir bra Tackar för svaren!

• slainte

Man kan bryta färgen med pigment själv, men det gör de direkt hos färghandlaren om man vill.... De brukar ha färgkartor som man kan titta på.

• väntar o längtar

Tror dessutom att takfärg har annat glanstal än vanlig väggfärg. Men jag kan ha fel...

• Isabelle

Takfärg brukar ha glans 2 eller 3, dvs. helmatt (om det inte är kök eller badrum). Väggfärg brukar ha glans 7, 20 eller 35. Glans 7 är vanligast på vägg. Glans 20 använder man oftast i kök, ev i hall där man behöver kunna torka av väggarna. Glans 35 används i våtrum.
    Inga problem att använda väggfärg i taket, skillnaden är endast glansen. Dessutom täcker en helmatt färg bättre än en färg med högre glans.

• tr3z

aha!

Det är så bra med FL, här finns alltid nån som kan nåt som man vill veta

• Tulip

Isabelle - vilken glans bör man då ha när man målar tak i kök? Jag har använt glans 3 i sovrummet och vardagsrummet, och har en hel del färg kvar, men den kanske jag ska spara till hallen istället, eller? (Om jag förstod dig rätt var glans 20 tänkt som väggfärg i kök, inte till taket, eller missförstod jag dig?)

Svar på tråden väggfärg i taket?