• nissae
    Äldre 14 Sep 13:52
    7769 visningar
    7 svar
    7
    7769

    Pergotime under amning

    Kanske verkar denna fråga lite prematur...men funderar mkt på det hela:

    Är gravid mha Pergotime och insemination i v 19 (första försöket med insemination, vilken lycka efter 1 år 2 mån försök innan).

    Barnet beräknas komma runt min 36-årsdag!

    Eftersom det var knepigt och jag inte är purung, har vi lite bråttom att försöka med nummer 2 (om allt går bra med denna grav...).

    Kan man ta pergotime när man ammar? Tänkte inte börja direkt, men kanske efter 3-6 mån amning. Har läst på amerikanska sidor att det ev kan minska mjölkproduktionen, men hittar inget om skador på ammande barnet.

    Någon med egna erfarenheter, eller som vet något?

    Och jag VET att vi skulle kunna vänta längre, tills barnet inte ammar längre, men som det känns nu vill vi inte det, så snälla, även om det är välment, inga goda råd om att "vänta och se hur det känns med ETT spädbarn, ett halvår gör väl ingen skillnad och liknande". Självklart känner vi efter när vi är där, men nu undrar jag vad det finns för möjligheter...vill gärna ha tre barn, så lite bråttom verkar det vara!

    Tack!

  • Svar på tråden Pergotime under amning
  • The Black Lady
    Äldre 14 Sep 14:06
    #1

    Vad står det i fass? Står det inget där bör du fråga din läkare.

  • nissae
    Äldre 14 Sep 14:12
    #2

    I fass står det att man inte vet, dvs tillräckligt underlag saknas för att man ska kunna uttala sig. Ofta beror det på att det inte är lönsamt för läkemedelsföretagen att göra en studie, och därför blir det inte gjort.

    Min läkare är ultraförsiktig och svarar som FASS! Fortfarande alltså egentligen ingen information till mig. Någon som vet eller hört något?

    Bra tips annars, tack!

  • The Black Lady
    Äldre 14 Sep 14:15
    #3

    Ok, men om det saknas underlag för att kunna uttala sig så skulle jag välja att sluta amma innan jag börjar med pergotime igen, för barnets skull.

  • nissae
    Äldre 26 Nov 19:03
    #4

    Puffar på min gamla tråd!

    Ingen som fått Pergo under amning, eller känner nån som gjort?

  • Äldre 25 Apr 21:49
    #5

    TS hur har det gått?

    Jag undrar samma sak...

  • Äldre 25 Apr 22:09
    #6
  • Nys
    Äldre 7 Dec 15:56
    #7
    nissae skrev 2009-11-26 19:03:18 följande:
    Puffar på min gamla tråd! Ingen som fått Pergo under amning, eller känner nån som gjort?

    nissae skrev 2009-09-14 14:12:47 följande:
    I fass står det att man inte vet, dvs tillräckligt underlag saknas för att man ska kunna uttala sig. Ofta beror det på att det inte är lönsamt för läkemedelsföretagen att göra en studie, och därför blir det inte gjort. Min läkare är ultraförsiktig och svarar som FASS! Fortfarande alltså egentligen ingen information till mig. Någon som vet eller hört något? Bra tips annars, tack!

    Hej där! Hur gick det för dig med amning och pergotime? Jag är intresserad av samma frågeställning som du hade för flera år sedan. Du kanske inte är aktiv här längre, men jag testar! Ammade du samtidigt som du tog pergotime och hur gick det för dig? Har du sedan dess hört om någon annan som gjort detsamma?
Svar på tråden Pergotime under amning