• 08Mommy

Hur gör ni er goda lasagne ?

Jag vet att det finns olika sätt att göra god lasagne på. Vill ni ge mig era tips ?

• Svar på tråden Hur gör ni er goda lasagne ?
  • Empan81

Istället för att kladda med egen bechamel brukar jag använda ostsås (sån pulvervariant) O allttid mozarella överst. Även gott att ha stora skivor rödlök o hasckad paprika

• 08Mommy

Okej. Brukar du ha lasagneplattor överst och gör du den traditonellt annars med vanlig köttfärs ?

• Empan81

Jag har alltid köttfärs i botten, lasagneplattor, köttfärs o lite ostsås, lasagneplattor osv. Överst ostsås o mozarella =) (brukar ta några klickar köttfärs överst oxå mest för syns skull.

• Monsterpannkaka

Jag brukar göra en vegetarisk som variation ibland..

kockar röda linser, fräser vitlök o gul lök.. blandar i squaschtärningar å rivna morrätter. i med linserna o allt i stekpannan o rör runt med lite krossade tomater å sen bechamelsås, spenat-lasangeplattor å riven ost.

inte lika tung som vanlig lasange, men lika mättande o väldigt fräsch.

• Eleni

Blanda fryst hackad spenat (upptinad) med stekta champinjoner och grönsaksbuljong. Gör en annan blandning med en stor keso, en brk grön pesto och tre dl riven ost, någon god lagrad. Varva, spenat botten, plattor, keso mitten, plattor, spenat på toppen med riven ost ovanpå. laga som vanlig lasagne. Helt underbart!

• TheSucker

jag brukar köpa arlas simply chees (stavning) köttfärssen steker jag med en påse tacokrydda, en burk krossade tomater, lite chiliketchup och massor med vitlök. sen varvar jag allt som vanligt och en massa ost på :)
    mums tycker jag och så himla änkelt

• annca

Använder alltid färska lasangplattor, och kör färdig ostsås (Keldas) isf bechamel.

Tar gärna ett av lagren skivad färska tomat och champinjoer isf köttfässås.

Har mycket vitlök och oregano i köttfärsen.

Smular gärna över ädelost mellan lagren också.

Översta lagret plattor täckta med sås.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Allimac 2004

Jag gör en köttfärssås med krossade tomater, salt peppar, lite chilli och massa vitlök.

En ostsås med smör, mjöl, mjölk och riven parmesan, salt och vitpeppar

Varvar plattor köttfärssås, ostsås och riven mozzarella ost
    Börjar och slutar med ostsås

In i ugnen ca 25-30 min och serverar med en sallad

MUMS! {#lang_emotions_laughing}

♥ Lilla My & Harry Boy ♥
  • 08Mommy

Jättegoda recept allihopa! Jag blev så sugen på att prova varenda en ! Tänk att det finns så många olika recept på lasagne ! Genier ;) Kram o tack så mycket !

• snillis

Jag använder Keldas (eller Norrmejeriers) färdiga ostsås som jag rör ner i kättfärssåsen.
    I såsen brukar jag ha färska champinjoner, tomater, både färska och lite kross, lök, rivna morötter, vitlök, salt och peppar. Gärna färska örter men annars oregano.
    Jag häller sås i botten och på toppen och varvar däremellan varannan plattor och varannan sås.
    På toppen riven ost - helst västerbottensost.

Till det en god sallad. Bon apetit!

• vildblommorna

MMm...till helgen blir det lasange! Den med Tacokrydda,chilisås...mums

• uniMog

världens enklaste, som dock kan göras billigare och krångligare

en stor burk färdig tomatsås. Jag gillar icas med oliver i.
    en stor burk keso.
    ett par nävan spenat. Jag är lat och köper färdig fryst.
    färska plattor.

Sen varvar man allt och kör 20-30 min i ugnen. klart! och tokgott. :-P

Går att variera i oändlighet..
    smula ner fetaost, skivade oliver.
    lägg i kallrökt eller rå lax i tunna skivor
    västerbottenost i
    ädelost i
    ...

I can Cum Lauder
Svar på tråden Hur gör ni er goda lasagne ?