Analsäckar på era hundar
Hur ofta brukar ni tömma hundens analsäckar?
Vad är "normalt"?
Hur ofta brukar ni tömma hundens analsäckar?
Vad är "normalt"?
Det gör jag när det känns att det behövs, min hund har endel problem med det.
Sköna Emma skrev 2009-09-14 17:29:14 följande:
Sköna Emma skrev 2009-09-14 17:34:44 följande:
Sköna Emma skrev 2009-09-14 17:43:50 följande:
Sköna Emma skrev 2009-09-14 17:57:05 följande:
Sköna Emma skrev 2009-09-14 18:18:17 följande:
Valpen tömmer dem själv, gamlingens töms hos veterinär var 4:e månad.
Tömt senast för två-tre år sedan, inga problems där inte.
Jag har inte tömt en analsäck på 21 år... Mina har aldrig haft problem med dem. Jag tror inte att det är bra att hålla på och klämma i onödan faktiskt, det kan nog reta mer än det gör gott. Det normala borde ju vara att inte behöva tömma dem manuellt någonsin... Hur många tömmer analsäckarna regelbundet på sina katter liksom? Och de har ju de med...
Aldrig behövt tömma dem på någon hund vi haft, vet ju att det kan vara problem för vissa hundar men aldrig hört att det är något man ska göra regelbundet om hunden inte har några besvär.
Jo det är bättre att tömma dem regelbundet på en hund som inte kan tömma dem själv för att den inte ska va jobbigt för dem...
"Det går inte att förebygga inflammationer i analsäckarna. Däremot kan man regelbundet tömma analsäckarna på hundar som inte lyckas tömma dem själva. På så vis får de inte besvär av att de spänner och irriterar. Hundar som inte har några bekymmer med sina analsäckar behöver man inte hålla på att tömma."
www.veth.se/article_detail.php
Min förra hund hade problem med det. Men jag gick till veterinären och fick antibiotika och sen gick det över. Hon sa att det inte är bra att tömma för ofta och blir det för ofta så ska man överväga operation istället.
Kanske du borde gå till en veterinär som kan undersöka och rådgiva istället för att fråga folk här på fl som inte sett din hund och kanske inte har den rätta kunskapen inom det ämnet?
hur gör man det? tömmer alltså..
min hund läcker nämligen analsekret lite varstans i lägenheten, och det är inte roligt att ha en tygsoffa som stinker fiskröv eller en säng för den delen heller.
Min tik är 7 år nu o vi har aldrig tömt hennes säckar. Inga problem= ingen tömning= mycket praktiskt.