• Sköna Emma

Analsäckar på era hundar

Hur ofta brukar ni tömma hundens analsäckar?
    Vad är "normalt"?

• Svar på tråden Analsäckar på era hundar
  • ninanen

Det gör jag när det känns att det behövs, min hund har endel problem med det.

• Sköna Emma
    ninanen skrev 2009-09-14 17:05:34 följande:
    Det gör jag när det känns att det behövs, min hund har endel problem med det.
    Ja men är det en gång i månaden/veckan?
  • ninanen

Sköna Emma skrev 2009-09-14 17:29:14 följande:

Ja men är det en gång i månaden/veckan?
    Hmmm, svårt att säga det kan gå månader å ibland så går det betydligt kortare tid än så. Ibland blir det riktigt illa å då uppsöker vi veterinär istället. Men inte är det varje vecka iaf, då bör man nog kontakta veterinär och få det åtgärdat tror jag.
  • Sköna Emma
    ninanen skrev 2009-09-14 17:32:47 följande:
    Sköna Emma skrev 2009-09-14 17:29:14 följande: Hmmm, svårt att säga det kan gå månader å ibland så går det betydligt kortare tid än så. Ibland blir det riktigt illa å då uppsöker vi veterinär istället. Men inte är det varje vecka iaf, då bör man nog kontakta veterinär och få det åtgärdat tror jag.
    Men om man klämer en månanden är det okej?
    Vi sa vi skulle skiljas som vänner! Men du? Vänner skiljs aldrig
  • ninanen

Sköna Emma skrev 2009-09-14 17:34:44 följande:

Men om man klämer en månanden är det okej?
    Det beror nog på, har hunden ont av det, är det inflammerat etc.
  • Sköna Emma
    ninanen skrev 2009-09-14 17:41:58 följande:
    Sköna Emma skrev 2009-09-14 17:34:44 följande: Det beror nog på, har hunden ont av det, är det inflammerat etc.
    Det tror jag inte. Han har "säger" inget när jag trycker. han drar bara baken på baken och sen klämer jag. Tycker bara att det blivit ofta det sista kanske en gång i månaden
  • ninanen

Sköna Emma skrev 2009-09-14 17:43:50 följande:

Det tror jag inte. Han har "säger" inget när jag trycker. han drar bara baken på baken och sen klämer jag. Tycker bara att det blivit ofta det sista kanske en gång i månaden
    Är han varm å röd och svullen? Då kan ju antibiotika och en spolning va på sin plats, desamma om det är blod i det du får ut... Det får jag göra med theo ibland hos veterinären...
  • Sköna Emma
    ninanen skrev 2009-09-14 17:46:12 följande:
    Sköna Emma skrev 2009-09-14 17:43:50 följande: Är han varm å röd och svullen? Då kan ju antibiotika och en spolning va på sin plats, desamma om det är blod i det du får ut... Det får jag göra med theo ibland hos veterinären...
    Han drar sig i backen sen tömmer jag dem. inget konstigt alls. Förstår du?
  • ninanen

Sköna Emma skrev 2009-09-14 17:57:05 följande:

Han drar sig i backen sen tömmer jag dem. inget konstigt alls. Förstår du?
    Nämen då verkar ju allt som det ska, sålänge han inte är svullen, röd å det är blodblandat sekret så är det nog ingen fara.

Har han fått medicin för det förut och blivit spolad?
  • Sköna Emma
    ninanen skrev 2009-09-14 18:00:23 följande:
    Sköna Emma skrev 2009-09-14 17:57:05 följande: Nämen då verkar ju allt som det ska, sålänge han inte är svullen, röd å det är blodblandat sekret så är det nog ingen fara. Har han fått medicin för det förut och blivit spolad?
    Nä, det har vi inte. Tajson är fyra år nu och inte haft några allvarliga sjukdomar alls. Praktisk hund tycker vi
  • ninanen

Sköna Emma skrev 2009-09-14 18:18:17 följande:

Nä, det har vi inte. Tajson är fyra år nu och inte haft några allvarliga sjukdomar alls. Praktisk hund tycker vi
    Låter kanon det! Men blir det blodigt å svullet å rött så uppsök veterinär =)
  • köttbullelydnad

Valpen tömmer dem själv, gamlingens töms hos veterinär var 4:e månad.

• kokulan

Tömt senast för två-tre år sedan, inga problems där inte.

• Ethi

Jag har inte tömt en analsäck på 21 år... Mina har aldrig haft problem med dem. Jag tror inte att det är bra att hålla på och klämma i onödan faktiskt, det kan nog reta mer än det gör gott. Det normala borde ju vara att inte behöva tömma dem manuellt någonsin... Hur många tömmer analsäckarna regelbundet på sina katter liksom? Och de har ju de med...

• MaNiMi

Aldrig behövt tömma dem på någon hund vi haft, vet ju att det kan vara problem för vissa hundar men aldrig hört att det är något man ska göra regelbundet om hunden inte har några besvär.

• ninanen

Jo det är bättre att tömma dem regelbundet på en hund som inte kan tömma dem själv för att den inte ska va jobbigt för dem...

"Det går inte att förebygga inflammationer i analsäckarna. Däremot kan man regelbundet tömma analsäckarna på hundar som inte lyckas tömma dem själva. På så vis får de inte besvär av att de spänner och irriterar. Hundar som inte har några bekymmer med sina analsäckar behöver man inte hålla på att tömma."

www.veth.se/article_detail.php

• Bellsam

Min förra hund hade problem med det. Men jag gick till veterinären och fick antibiotika och sen gick det över. Hon sa att det inte är bra att tömma för ofta och blir det för ofta så ska man överväga operation istället.
    Kanske du borde gå till en veterinär som kan undersöka och rådgiva istället för att fråga folk här på fl som inte sett din hund och kanske inte har den rätta kunskapen inom det ämnet?

• magplask

hur gör man det? tömmer alltså..
    min hund läcker nämligen analsekret lite varstans i lägenheten, och det är inte roligt att ha en tygsoffa som stinker fiskröv eller en säng för den delen heller.

• Majsan70

Min tik är 7 år nu o vi har aldrig tömt hennes säckar. Inga problem= ingen tömning= mycket praktiskt.

Svar på tråden Analsäckar på era hundar