Vilken bil?
Har någon tips på en rymlig bil (typ kombi eller vanlig men med ordentligt bagageutrymme) som inte drar så mycket bensin, med bra kvalitet och som inte kostar allt för mycket?
Har någon tips på en rymlig bil (typ kombi eller vanlig men med ordentligt bagageutrymme) som inte drar så mycket bensin, med bra kvalitet och som inte kostar allt för mycket?
Vi har både Volvo V70 och V50.. Underbara bilar tycker vi. V70'n har ju grymt bagageutrymme, V50'n är lite mindre, men den drar desto mindre.
Tror V70'n drar ca 0,9 och V50'n 0,75 blandad körning. V70'n är AWD 2,4T med automatlåda (därav lite högre förbrukning) och V50'n manuell.
Om det är mycket eller lite får du avgöra själv. Det är bra bilar.
Annars vet jag att många tycker Toyota är bra bilar till ok pris. De har ofta bäst i test på många modeller..
Jag är ju VW-frälst......behöver jag säga mer....
Jag söker en begagnad bil, helst inte äldre än från 2006. Får kosta max 140.000 kr. När det gäller bensin har jag ingen aning om hur mycket olika bilar drar, men jag vill alltså ha en bil som är någolunda bensinsnål som inte drar allt för mycket (såsom många äldre bilar gör). Har funderat på en som går med diesel. Jag behöver kunna lasta en barnvagn i bakluckan.
tack för tipset, mazdan var ju superfin!
För 140'000 kan du köpa en fabriksny Kia Cee'd SW (kombi). Hela sju års nybilsgaranti borgar för både problemfritt ägande och relativt bra andrahandsvärde. Modellen har fått bra kritik i motorpressen. En två år gammal kostar mellan 110'000 och 120'000.
En Saab 9-5 i kombiutförande med två år och runt 5-8000 mil bakom sig kostar också runt 140'000. Skulle vilja påstå att du får mycket bil för de pengarna även om den inte är speciellt snål på bränslet men de flesta är BioPower vilket ger dig möjlighet att välja mellan E85 och bensin vid pumpen.
En annan lite underskattad bil är Ford C-Max. En sådan som bara är ett år gammal och gått några tusen mil passar i din budget. Även där är det vanligast med etanolversionen.
Hög kvalité och lågt pris är det nog bara nyare skoda och kia som ståtar med, däremot kan du ju välja och vraka mellan saab 95s olika modeller från -00 där dom med lite mer mil på mätaren börjar på hiskeliga 17500: bytbil.com/bilar/begagnade/saab/9-5/5vb95xbg/!
Nu vill jag inte lura på dig en saab i tron om att det är en driftsäker bil i jämförelse med andra men helt klart mycket bil för pengarna, bra ergonomi och hygglig bränsleförbrukning. Och lägger du bara in i kalkylen att det kan behövas ett o annat turbobyte samt lite annat smått o gott så blir du ju inte överaskad!
Detta ex skulle jag rekommendera osedd :)
bytbil.com/bilar/begagnade/saab/9-5/2vcdz5bg/!
Efterssom saabar börjar få underkänt av bilprovningen på rostiga bromsrör upp till -00 så är det guld värt om den är underredsbehandlad, har den dessutom gått över 20000 så har den förmodligen en frisk turbo och en renoverad motor redan.