• nahtanoj lkpg

kille 18 år och 158 cm.....

det känns alltid lika löjligt att haka upp sig på sin längd men jag kan liksom inte låta bli längre! jag fyller 18 i januari och har inte växt en millimeter sen jag började högstadiet.. mina småbrorsor som är 10 och 12 har växt om mig redan! många tar fel på mig och yngsta brodern för att jag ser barnsligare ut än honom.. how fun..... :(

hur länge växer man?? va f*n kommer jag vara såhär kort livet ut???
    jag förstår att ni inte kan se in i framtiden men......

/Jonte:)

• Svar på tråden kille 18 år och 158 cm.....
  • meic

Kan du inte prata med din husläkare om det?

Min pappa hade samma problem när han var liten, men han växte som en tok under gymnasie tiden och slutade på 188!! Han var jättekort och såg väldigt ung ut, men i tvåan och trean så knakade det till.

Och så tycker jag inte du ska definiera dig som 18 år och 158cm lång... Kanske 18år och idrottare? 18 år och skitsnygg?

• nahtanoj lkpg

svar:#1.

jag har snackat liiite med läkare men jag hatar att prata irl om det.. jag vill inte skämmas men det e ju svårt att låta bli :s.. e annars ganska blyg också så det blir ingen bra kombination,

men min 12åriga brorsa är 170, 10åringen är 164.. och farsan är 176 ungefär.. morsan 155... tycker jag kunde få nååågra cm till.

när brukar man sltua växa då? :s

158 cm och skitsnygg lät ju bra men passar inte ;). 158 och bäbissöt isf.. hehe, inge vidare det heller.. ;)

• meic

Testa att fråga här då: www.netdoktor.se/&Tab=Questions
    Där kan man ställa frågor till läkare. Jag vet faktiskt inte när man slutar växa. Jag var fullvuxen väldigt tidigt, och pappa som sagt växte alltihop väldigt sent.

Jag vet att det låter skitdumt, men häng inte upp dig på längden. Gör andra saker om du vill förändra ditt utseende för att se lite äldre ut! Du kan ju byta frisyr, bygga muskler etc.

• kaffe

Kontakta en läkare så kan han eller hon hjälpa dej med att se om allt är normalt och du bara är lite sen, eller om du kanske behöver lite hjälp på traven. Hjälp med tillväxten kan man endast få om bensuturena inte slutits. Har dom det är det kört. Därför bör du nog genast kontakta en läkare om det bekymrar dej.

• nahtanoj lkpg

aa jag menar,inte en chans att jag vågar ryka in i lumpen såhär ;)

tack för tipsen! fast att kontakta läkare irl känns inge bra för mig som sagt,fegiiis..

• jaghopparhögt

nahtanoj lkpg skrev 2009-09-14 18:46:26 följande:

aa jag menar,inte en chans att jag vågar ryka in i lumpen såhär ;) tack för tipsen! fast att kontakta läkare irl känns inge bra för mig som sagt,fegiiis..
    Men om du har slutat växa pga av en medicinsk orsak så måste den lösas snabbt nu annars är det snart försent.
    Ta kontakt med en läkare så fort som möjligt.
  • Themis

Du har bråttom, om man ska få tillväxthormon måste det sättas in innan tillväxtzonerna i skelettet har slutit sig.

Om jag vore dina föräldrar hade jag nog bett att få tillväxtkurvan kollad under högstadiet, det är ju då de flesta "spurtar" i tillväxt och syskon bör väl någorlunda följa varandra.

Men är man sjuk i vissa sjukdomar eller drabbas av hormonell obalans så kan det gå snett. En vän till en vän till mig fick t ex en hypofystumör som slog ut all testosteronproduktion och måste nu få sprutor en gång i månaden resten av livet, annars blir han långsamt "kvinnlig" i kroppen.

• jaghopparhögt
    Themis skrev 2009-09-15 03:48:18 följande:
    En vän till en vän till mig fick t ex en hypofystumör som slog ut all testosteronproduktion och måste nu få sprutor en gång i månaden resten av livet, annars blir han långsamt "kvinnlig" i kroppen.
    Det kan ju inte stämma, han borde ju fortfarande ha en rejäl testoproduktion i testiklarna?
    Och han blir knappast kvinnlig utan testosteron.
  • Themis

Hoppet: Läs på lite va?

sv.wikipedia.org/wiki/Testosteron

Om inte hypofysen skickar ut några förstadier till testosteron, vad får du då? Zip zilch nada testo...

"Exempel på områden där testosteron använts är infertilitet, impotens eller bristande könsdrift hos män, benskörhet, penisförstoring och kortväxthet. Anabola steroider har även använts för att öka muskelmassa, fysisk styrka och uthållighet."

Och det är precis vad man får när testosteron fattas-minskad sexualdrift, tendens till kvinnlig fettansamling på kroppen, tappar muskler, ljusare röst osv. Naturens egen version av kemisk kastering om man så vill.

• jaghopparhögt
    Themis skrev 2009-09-15 04:01:13 följande:
    Hoppet: Läs på lite va? sv.wikipedia.org/wiki/Testosteron Om inte hypofysen skickar ut några förstadier till testosteron, vad får du då? Zip zilch nada testo... "Exempel på områden där testosteron använts är infertilitet, impotens eller bristande könsdrift hos män, benskörhet, penisförstoring och kortväxthet. Anabola steroider har även använts för att öka muskelmassa, fysisk styrka och uthållighet." Och det är precis vad man får när testosteron fattas-minskad sexualdrift, tendens till kvinnlig fettansamling på kroppen, tappar muskler, ljusare röst osv. Naturens egen version av kemisk kastering om man så vill.
    Okej det med att hypofysen skickar ut förstadiet till testosteronet visste jag inte, du behöver ju inte vara så otrevlig för det?

Men att brist på testosteron för någon som har gått igenom puberteten gör att personen blir direkt kvinnlig vet jag inte om jag håller med om.
    Fast din bekant kanske fick sin tumör före puberteten?
Svar på tråden kille 18 år och 158 cm.....