• kajsaanna

Hur KÄNNS sammandragningar?

Hej alla därute!

jag tror jag har sammandragningar och jag besväras jättemycket av det. kan inte ni dela med er av hur sammandragningar FAKTISKT KÄNNS så att jag vet om det jag känner är sammandragningar.

Supertacksam om ni orkar beskriva!

Kram!

• Svar på tråden Hur KÄNNS sammandragningar?
  • Girlinthecity

Som mensvärk, och magen blir hård.

• kajsaanna

Hej, okej, men liksom hur då? Jag fröstår om jag är lite svår men jag vill veta mer exakt...! Känns det som kramper? Som ett hårt tryck? När kommer dom? Kan de sitta i ett tag? Hur ofta kommer dom?
    Ja hej å jå... det här upptar hela min värld just nu....

kram//
    Kajsaanna

• Havanna vs Neo

Det känns som hela magen drar ihop sig (vilket den typ gör) och livmodern blir stenhård, det sitter i i ca 30 sek menkan variera mycket. De kommer ofta när du anstränger dig, har sex men vissa har det i mycket större utsträckning än så. Vanligt är att ha någon gång per dag i början av graviditeten, men även det ökar ju ju längre du går. Det är livmodern som över på förlossningen.

• kajsaanna

Måste det alltid hålla i sig i drygt en halv minut till en minut. Ibland kan jag känna att det sitter i ,ycket längre.

Dessutom, finns det inte fler som kan berätta...?!

• Beautifully Human
    kajsaanna skrev 2009-09-14 21:26:28 följande:
    Måste det alltid hålla i sig i drygt en halv minut till en minut. Ibland kan jag känna att det sitter i ,ycket längre. Dessutom, finns det inte fler som kan berätta...?!
    Vilken vecka är du i kajsanna?

Vissa sammandragningar kan sitta i längre.
    Men ovanstående har beskrivit det mycket bra. Det känns som kramp i nedre delen av magen och lägger du en hand där kan du känna att den är sten hård.
    Sammandragingar kan göra ont utan att vara farliga, varningstecknet är om de blir regelbundna.

Jag fick inte sammandragingar av att göra saker, utan de kom för det mesta när jag vilade och speciellt när jag går på rygg, eller om jag var kissnödig.
  • babymini

Sammandragningar ska inte kännas som mensvärk. Sammandragningar ska kännas som så att magen spänner sig och tränar sig inför förlossningen, en sammandragning ska inte göra ont. När väl det är dags ska sammandragningarna bli starkare och kännas som menssmärtor och mer därtill, anstränger man sig kan man få sammandragningar, men du kan även få sammandragningar på kvällen när du sover, får du sammandragningar ofta ska du gå till BM och kolla om du har urinvägsinfektion så du får behandling. Beroende på vilken vecka du är i förståss.

• babymini
    MijaMia skrev 2009-09-14 21:32:27 följande:
    Vilken vecka är du i kajsanna?Vissa sammandragningar kan sitta i längre.Men ovanstående har beskrivit det mycket bra. Det känns som kramp i nedre delen av magen och lägger du en hand där kan du känna att den är sten hård.Sammandragingar kan göra ont utan att vara farliga, varningstecknet är om de blir regelbundna.Jag fick inte sammandragingar av att göra saker, utan de kom för det mesta när jag vilade och speciellt när jag går på rygg, eller om jag var kissnödig.
    He he hur går man på rygg, he he a s g
  • LuViGli

Sammandragningar som jag har haft (har fortfarande ibland) skulle jag beskriva som kramp. De kan vara på olika ställen av magen, inte bara i nedre delen och mina gjorde ont. Inte alltid men ibland. Ibland kände jag bara att magen spände sig, var hård som en fotboll, utan att göra ont. Mina sammandragningar kunde sitta i i ca. 30 sek-1 min. Dom som inte gör ont kan sitta i längre. Det är olika från kvinna till kvinna... Jag började ha dom i mitten av graviditeten och hade dom mest när jag gick mycket. Nu (jag är i v. 40) har jag såna kramper även när jag ligger och vilar.

• Beautifully Human
    babymini skrev 2009-09-14 21:38:29 följande:
    He he hur går man på rygg, he he a s g
    Hahaha, det skulle jag också vilja veta.
    Ligger på rygg menar jag såklart :)
  • Beautifully Human

Mina sammandragningar började tidigt, v17 ungefär tror jag.
    Och nästan allt är ju normalt. Vissa känner knappt några, eller de kommer sent i grav, medans andra lider av dem i mer än halva grav...

• babymini
    MijaMia skrev 2009-09-14 21:58:16 följande:
    Hahaha, det skulle jag också vilja veta.Ligger på rygg menar jag såklart :)
    asg roligt var det iallafall, f-aan att man ska vara där och peta i svenskan när man själv inte är duktig på den he he. kan se en syn när du går på rygg höggravid ha ha asg
  • kajsaanna

jag är i vecka 31 i dag. Det är väldigt besvärande det här så nu ska jag lämna ett urinprov. Jag undrar bara om det här med placeringen av sammandragningarna... Mina sitter UPPE i magen och inte i nedre delen. Dessutom skull ejag inte beskriva dom som mensvärk utan mer som intensiv kramp men som inte gör ont.

Skulle det kunna vara något ANNAT än sammandragningar?

/KA

• LuViGli
    kajsaanna skrev 2009-09-15 08:43:39 följande:
    jag är i vecka 31 i dag. Det är väldigt besvärande det här så nu ska jag lämna ett urinprov. Jag undrar bara om det här med placeringen av sammandragningarna... Mina sitter UPPE i magen och inte i nedre delen. Dessutom skull ejag inte beskriva dom som mensvärk utan mer som intensiv kramp men som inte gör ont. Skulle det kunna vara något ANNAT än sammandragningar?/KA
    låter som "mina" sammandragningar. Som sagt dom kan vara på olika ställen av magen vid olika tillfällen. Göra ont eller inte. Alla har de olika. Prata med din bm om det. Hon ska säga att det är normalt ska du se.
  • MY2004

Mina känns som när de mäter blodtrycket på armen fastän i magen självklart....övre delen av magen blir stenhård under nån halv minut. Jag får dem varje dag 2-4 st, jag hoppas att det är OK.

• MissJulie

Mina sammandragningar har känts som att magen är HÅRD och TUNG och som att den är på väg att spricka för att bebisen vill klättra ut genom naveln. Om jag har suttit ner och reser mig upp så har det känts ännu tyngre och jag har blivit extra flåsig och ibland lite illamående.

Jag fattade dock aldrig att det här var sammandragningar (förrän igår efter besök på förlossningen) eftersom jag har känt av det i flera timmar i sträck, ibland i flera dygn i sträck (med uppehåll under natten) och alla sa att sammandragningar bara sitter i i nån minut. Troligen har jag väl haft massa i rad utan att känna när de har kommit o gått.. Folk sa också att man kan SE skillnaden, magen står liksom ut, och jag har aldrig SETT nån skillnad.

Så HÅRD o TUNG skulle jag gå på...

• elinville

Jag tycker det känns som om magen blåses upp på nåt vis och blir jätte spänd samtidigt som någon drar åt med ett bälte runt hela magen...typ

Maja 0707, Bebis 1002
  • LivetsUnderbaraStunder
    kajsaanna skrev 2009-09-14 18:46:36 följande:
    Hej alla därute!jag tror jag har sammandragningar och jag besväras jättemycket av det. kan inte ni dela med er av hur sammandragningar FAKTISKT KÄNNS så att jag vet om det jag känner är sammandragningar.Supertacksam om ni orkar beskriva!Kram!
    Magen stelnar till och blir hård ett tag. Mina gör inte ont men det känns bara konstigt. Vissa har sånna som gör ont det är olika. Men det är oftast ofarligt, kroppen förbereder sig.:D
Svar på tråden Hur KÄNNS sammandragningar?