• Peztis

    Måla på furuväggar

    Vi har furu överallt! Väggar, golv, tak, möbler...

    Planerar att vad det lider i alla fall måla om tak och väggar och skulle då gärna vilja vitlasera så att det fortfarande syns att det är trä under alternativt måla vitt med brytfärg.

    Men hur ska man gå till väga? Jag vet inte ens om furut är lackat! Hur kan man se det? Det är inte blankt så jag misstänker att det inte är det.

    Har hört om att det finns en grundfärg där man slipper gå över alla kvisthål med schellack. Funkar det bra? Dyrt?

    Det är MYCKET furu!

  • Svar på tråden Måla på furuväggar
  • annne

    Jag vet inte hur det är med lasering. Men använder du oljebaserad färg (alltså inte vattenbaserad) så ska inte kvisthålen synas igenom. Nackdelen är att det luktar starkt. Det finns som både grundfärg och vanlig snickerifärg. Men som sagt vet jag inte hur det är med vitlasering, det bästa är om du frågar i affären som säljer färg.

  • Peztis

    Pappa G: vilka märken är det som har denna typ av färg? Hittar inget på Nordsjö, Beckers eller Flügger.

  • Pappa G

    Alcro har en precis nylanserad som heter Panelgrund.
    Jag läste reklamen om den (från Alcro) i förra veckan..

  • Peztis

    Pappa G: tack, fast det står att man ska måla med kvistlack först på deras produktblad. Det kommer ta veckor om man ska måla varenda kvist!

  • Peztis

    Det verkar nästan bättre att täckmåla än att lasera, tror dessutom att det är lackat och då kan man tydligen inte lasera.

    Kanske skulle prova lite i ett hörn? Om det är lackat så tränger ju inte lasyren in och då blir det bäl bara konstigt och kladdigt, kan jag misstänka.

    Har inga planer på att slipa bort lacken överallt! Då kommer det ALDRIG att bli färdigt eftersom allt är i furu mer eller mindre.

  • Peztis

    Såg uppe på övervåningen när jag skrapade lite med nageln för några veckor sedan att där var det kåda... Hur beter man sig med detta då?

  • kokulan
    Peztis skrev 2009-09-15 22:15:59 följande:
    Såg uppe på övervåningen när jag skrapade lite med nageln för några veckor sedan att där var det kåda... Hur beter man sig med detta då?
    Ja då är det inte gammalt nog...
  • Camilla D

    Nu är jag inte så bra på detta, men en kompis föräldrar målade sitt furutak vitt, utan att måla alla kvistar innan. Det såg jättebra ut, men efter ett tag blev alla kvistar gula. Inte så snyggt.
    Prata med färghandlaren, man vad jag hört måste man måla alla roliga kvistar innan, slitgöra!

  • Pappa G

    Har du fortfarande mjuk kåda kvar så finns det nog inget sätt att slippa kvistlacken.

    Annars brukar man, precis som kokulan beskriver det, inte kvistlacka gammal panel. Alcros nya färg uppges ha bättre möjlighet att stå emot genomslag bakifrån än tidigare färgtyper.

  • ebij

    jag hade inte vågat chansa på att skippa kvistlacken.. tänk om det skulle bli fult trots att man trodde att det var ok att skippa det och så är hela väggen förstörd!

    Bättre att göra det super ordentligt på en gång är mitt motto vid all typ av renoveringsarbete!!!! vårt hus har nämligen levt med mottot desto snabbare och billigare desto bättre tills vi köpte det och jag blir dagligen arg på de förra slarviga ägarna!

  • Peztis

    Ebij: nä, jag hade inte heller hoppat över kvistlacket. Hller med dig om att snabba lösningar sällan är bra.

    Det är därför jag söker efter produkten som har "inbyggt" kvistlack så att man slipper ett moment. Men om det är vansinnigt dyrt så får det nog bli vanligt kvistlack och grundmålning på det.

  • ebij

    peztis: Ja jag tror att det är en bra lösning! det har fungerat bra i många år och jag känner en målare som har målat alla tak i huset enligt det sättet

    ett tips. måla en hel bräda på en gång när du målar på färgen sen efter kvistlacket så blir det snyggast fick det tipset av målaren!

  • Peztis

    ebij: du menar att man målar direkt efter kvistlacket (innan det torkat?) eller menar du att man målar en bräda i taget?

  • marjas

    Vi håller precis på att måla över all "härlig" furupanel i vårt hus och först kvistlackade vi och målade vitt på, då blev det vitt där vi kvistlackat, men resten blev gult (väldigt gammal panel som gulnat). Inte alls fint.
    Så vi pratade med en bekant på Beijers som rekommenderade en färg som heter Spärrvitt från Beckers, den täcker kvistar, om det blivit gult pga av att man rökt inne och sånt, den fungerade jättebra. Vi behövde bara måla ett lager med den och sen vanlig färg på. Den kostade runt 950:- för 10 liter, men den var rätt dryg tycker jag.

  • Peztis

    marjas: behövde man då eg måla med kvistlack innan eller hade det för er del egentligen räckt med Spärrvitt?

  • marjas

    Det räcker med spärrvitt, som tur var hade vi bara kvistlackat en liten del (vi har massor av furu!), så det var inte så mycket jobb vi gjort i onödan.

Svar på tråden Måla på furuväggar