• MysTic PrincesS

Lustgas hos tandläkare, funkat bra eller ej?

Urk! Efter mycket om och men så ska jag till tandis imorgon. Har och har haft sån ångest sen jag fick tiden och är nära till gråt hela tiden. De ska testa om lustgas funkar på mig iaf, men jag vet inte om jag tror på det. Jag är vid medvetande och vet att det ska in sprutor och borr i munnen, så hur ska det tygla min rädsla och hur ska det hindra mig från att svimma som vanligt? + att jag vet att det isf blir fler besök framåt, de kan inte laga upp allt på ett besök Vill helst ha det under narkos, men det verkar ju vara nästan omöjligt?

Andra med extrem tandläkarskräck som fått lustgas? Hur har det gått? Nån som fått igenom narkos? Hur?

Jag vill inte gå och ha ångest hela tiden inför nästa besök o nästa osv... Mår illa av bara tanken inför besöken...

Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
  • Svar på tråden Lustgas hos tandläkare, funkat bra eller ej?
  • MysTic PrincesS

Nån som vill dela med sig?

• Em00

Jag har fått lustgas en gång... Tyckte inte det hjälpte megamycket, lite avtrubbad blir man ju, men jag var fortfarande rädd för sprutan och borren...
    Men det gick ändå så pass bra att tanden blev lagad...

Har fått narkos många gånger, är så pass tandläkarrädd, och har varit sen jag var liiiten, plus att jag brukar ha många hål, så det brukar inte vara så svårt för mig att få igenom att få narkos... Det är bara att tjata, och säga (efter att du provat) att lustgas inte var något för dig... Om det är så.

• Sannaa

Sedering är det bästa.
    Men har gått över till lugnande nu.

• gaffsan

Jag har aldrig provat lustgas hos tandläkaren. Men skulle också
    vilja testa. Men det skulle ju behövas innan man går dit

• MysTic PrincesS
    Em00 skrev 2009-09-14 20:55:42 följande:
    Jag har fått lustgas en gång... Tyckte inte det hjälpte megamycket, lite avtrubbad blir man ju, men jag var fortfarande rädd för sprutan och borren...Men det gick ändå så pass bra att tanden blev lagad...Har fått narkos många gånger, är så pass tandläkarrädd, och har varit sen jag var liiiten, plus att jag brukar ha många hål, så det brukar inte vara så svårt för mig att få igenom att få narkos... Det är bara att tjata, och säga (efter att du provat) att lustgas inte var något för dig... Om det är så.
    Nu går det väl inte att jämföra, men lustgas under förlossningen hjälpte knappt, vid epiduralen eller klocka, försökte så jag kunde att suga mig medvetslös, men visste ju hela tiden vad de gjorde, är nog mycket på grund av det som jag inte tror det kommer funka imorgon heller men har ju sagt att jag ska testa iaf.... fyyy :-/
  • MysTic PrincesS
    gaffsan skrev 2009-09-14 20:57:58 följande:
    Jag har aldrig provat lustgas hos tandläkaren. Men skulle också vilja testa. Men det skulle ju behövas innan man går dit
    Mmmm, helst en burk lugnade en vecka innan.... minst...
  • gaffsan
    Sannaa skrev 2009-09-14 20:57:42 följande:
    Sedering är det bästa.Men har gått över till lugnande nu.
    Får man det ,att ta innan besöket då ?
  • Grenna

Har aldrig provat lustgas men fick lugnande medel när jag för drygt fyra veckor sedan opererade ut en visdomstand. Kan tillägga att jag inte varit hos tandläkaren sen mars -93 så det är verkligen inte min favoritsysselsättning.

Som du säger är de väldigt restriktiva med narkos och jag får det inte när det är dags för nästa visdomstand om en vecka trots att operationen var väldigt besvärlig. Men var tydlig med din rädsla - jag får ångest jag bara ser en tandläkare och det sa jag direkt. De var fantastiskt omtänksamma och tålmodiga och lyckades till och med lägga bedövning utan att det gjorde ont. Själva ingreppet var egentligen inte heller smärtsamt trots mycket bök som resulterade i fyra stygn i munnen.

Så prova lustgas och tycker du inte att det funkar så begär lugnande som hjälper dig att slappna av och dämpar ångesten.

• MysTic PrincesS
    Grenna skrev 2009-09-14 21:08:18 följande:
    Har aldrig provat lustgas men fick lugnande medel när jag för drygt fyra veckor sedan opererade ut en visdomstand. Kan tillägga att jag inte varit hos tandläkaren sen mars -93 så det är verkligen inte min favoritsysselsättning.Som du säger är de väldigt restriktiva med narkos och jag får det inte när det är dags för nästa visdomstand om en vecka trots att operationen var väldigt besvärlig. Men var tydlig med din rädsla - jag får ångest jag bara ser en tandläkare och det sa jag direkt. De var fantastiskt omtänksamma och tålmodiga och lyckades till och med lägga bedövning utan att det gjorde ont. Själva ingreppet var egentligen inte heller smärtsamt trots mycket bök som resulterade i fyra stygn i munnen.Så prova lustgas och tycker du inte att det funkar så begär lugnande som hjälper dig att slappna av och dämpar ångesten.
    Jag undviker helst att ens gå i närheten av tandläkarhuset. Har en väldigt bra tandläkare som är så försiktig han kan, har tagit upp detta om lugnande men det vill han inte ge. Sen har jag en tendens att svimma och frågan är ju om lustgasen hjälper mot det? Sprutorna är värst, sen borren. Har varit med om att bedövningen inte tagit ordentligt när de borrat utan fått ta mer sprutor osv... Måste dra ut en tand, laga upp fan vet hur många tänder nu, har inte varit hos tandis sen -94 tror jag. Måste även ta tag i det med att bearbeta rädslan... men vart?
  • gaffsan
    MysTic PrincesS skrev 2009-09-14 21:20:24 följande:
    Jag undviker helst att ens gå i närheten av tandläkarhuset. Har en väldigt bra tandläkare som är så försiktig han kan, har tagit upp detta om lugnande men det vill han inte ge. Sen har jag en tendens att svimma och frågan är ju om lustgasen hjälper mot det? Sprutorna är värst, sen borren. Har varit med om att bedövningen inte tagit ordentligt när de borrat utan fått ta mer sprutor osv... Måste dra ut en tand, laga upp fan vet hur många tänder nu, har inte varit hos tandis sen -94 tror jag. Måste även ta tag i det med att bearbeta rädslan... men vart?
    Svårt , jag är inte rädd för sputor men rädd att jag ska kräkas när de petar
    inne i munnen, har stark kräkreflex.
    Tycker även det är så obehagligt med munnen full i grejer.
    Blev värre med tandläkarskräcken efter en våldtäkt
  • MysTic PrincesS
    gaffsan skrev 2009-09-14 21:49:57 följande:
    Svårt , jag är inte rädd för sputor men rädd att jag ska kräkas när de petar inne i munnen, har stark kräkreflex. Tycker även det är så obehagligt med munnen full i grejer.Blev värre med tandläkarskräcken efter en våldtäkt
    Vet inte om det är rätt uttryck, men beklagar verkligen det du utsatts för
  • MysTic PrincesS

Usch.... nu är det dags

Vill verkligen inte men måste *mår illa*

Önska mig lycka till... skriver senare om hur det gick...

• gaffsan
    MysTic PrincesS skrev 2009-09-15 10:08:03 följande:
    Usch.... nu är det dags Vill verkligen inte men måste *mår illa*Önska mig lycka till... skriver senare om hur det gick...
    Hoppas det går bra för dig  {#lang_emotions_sunny}
  • MysTic PrincesS

Mja, joo... lustgasen i sig var en rolig grej... mådde himla snurrigt bra {#lang_emotions_dreamer}

Men smärtan av 3-4 omgångar bedövning tog den inte bort eller det faktum att jag visste o kände precis allt grät, skrek och vara otäckt nära att svimma... men fick iaf honom till att ge mig en lugnande att ta inför nästa gång... det lär verkligen behövas

Drog en tand idag.... nu ca 4,5 tim efter så blöder jag fortfarande rejält.... får avvakta tills ikväll o se om det avtar eller slutar...

Psykiskt o fysiskt slut idag, så det blir nog inte mycke fl ikväll utan vila o säng....

• Em00

Bra att du fick lugnande inför nästa gång,
    starkt av dig att ta dig igenom den där skiten idag!

• gaffsan
    MysTic PrincesS skrev 2009-09-15 16:38:07 följande:
    Mja, joo... lustgasen i sig var en rolig grej... mådde himla snurrigt bra Men smärtan av 3-4 omgångar bedövning tog den inte bort eller det faktum att jag visste o kände precis allt grät, skrek och vara otäckt nära att svimma... men fick iaf honom till att ge mig en lugnande att ta inför nästa gång... det lär verkligen behövas Drog en tand idag.... nu ca 4,5 tim efter så blöder jag fortfarande rejält.... får avvakta tills ikväll o se om det avtar eller slutar...Psykiskt o fysiskt slut idag, så det blir nog inte mycke fl ikväll utan vila o säng....
    Stackare , vila nu och tag hand om dig  {#lang_emotions_sunny} 
    {#lang_emotions_flower} En blomma för att du gick dit  {#lang_emotions_sunny}
  • MysTic PrincesS

På torsdag är det dags igen... sitter här nu med världens ångest, darrar, mår illa, lightheaded o har det trångt o svårandat i bröstet... panik är inte långt borta...

Faaaan, ska det behöva vara så här inför varje besök nu?

Svar på tråden Lustgas hos tandläkare, funkat bra eller ej?