• Wintermute

Åldersgräns på energidrycker?

Bakgrunden är bl.a. lärares oro för överkonsumtion hos elever

• Svar på tråden Åldersgräns på energidrycker?
  • Lääääängtar

Ja, absolut åldersgräns på energidrycker!!
    Det var inte länge sen jag såg en kille jag VET går i 1an som köpte 2 burkar med energidryck, fattar inte att affärer får sälja sånt till så små.
    16 årsgräns tycker jag

• nano

Japp, tycker det är lämpligt. Man serverar ju inte kaffe till sina barn hemma direkt...

• Alvi

Men jaaaa! Inför NU!!

Varenda torsdag ett tag under min mammaledighet, var jag på Netto och handlade på förmiddagen. VARENDA torsdag såg jag mängder av typ 14-åringar som köpte en Red Bull och en kexchoklad... Fetma och ohälsa - välkommen!! {#lang_emotions_yell}

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Wintermute

Butikskedjorna Pressbyrån och Seven Eleven stoppar försäljningen imorgon

• pcj

åldersgräns på choklad och godis, kaffe och socker?

• Wintermute
    pcj skrev 2009-09-14 21:30:10 följande:
    åldersgräns på choklad och godis, kaffe och socker?
    Nä, men tex. Red Bull. Livsmedelsverket avråder sedan 2007 från att använda energidrycker som törstsläckare och som vätskeersättning vid fysisk ansträngning.
  • Skogsflickan

Jag skulle hellre föredra att min tonåring dricker red bull än att dricka alkohol...Jag skulle heller inte ha ngt emot att köpa ut energidryck till en tonåring men inte öl.

En energidryck innehåller 75mg koffein....

• Trynträ
    Skogsflickan skrev 2009-09-15 14:46:04 följande:
    Jag skulle hellre föredra att min tonåring dricker red bull än att dricka alkohol...Jag skulle heller inte ha ngt emot att köpa ut energidryck till en tonåring men inte öl. En energidryck innehåller 75mg koffein....
    Det går utmärkt att göra bål på Red bull. Med oanad effekt.
  • sstv
    Trynträ skrev 2009-09-15 15:59:08 följande:
    Det går utmärkt att göra bål på Red bull. Med oanad effekt.
    Det går utmärkt att göra bål på fanta också.

Så sjuelva ska sluta sälja energidrycker till ungdommar. Kommer de införa de begränsningarna på kaffe också?
Svar på tråden Åldersgräns på energidrycker?