• JenJa

Blöjfri på natten hur göra?

Hej! Min dotter som är 3 år o h 5 mån är blöjfri på dagen och det går hur bra som helst. Så nu är det blöjfria nätter som saknas.

Hur göra? Låta henne va utan blöja och väcka henne innan man går och lägger sig? Ställa kl på natten och ta henne på toa?

Hur har ni gjort tips tack

• Svar på tråden Blöjfri på natten hur göra?
  • TeDrickaren

Joinar denna tråd då jag också undrar

Älskade,underbara Moa, Livia & Anton
  • smarties

Vi kollade sonens blöjor varje morgon, när han hade haft torr blöja ett tag, då tog vi av honom blöjan bara. Max fyller 4 i januari och är nu helt torr. Har inte haft någon nattlig olycka alls, o nu har han varit blöjfri både dag och natt sen början av sommaren. *ta i trä* :)

• anna 1983

min son har varit utan blöja sedan tidigt i våras är nu 3 1/2 och jag känner visserligen ingen stress över att han skall bli blöjfri på natten så länge allt fungerar på dagtid. dock har jag fått sagt till mig att det är väldigt svårt att få det att fungera bra innan de flesta blöjor är torra under några veckors tid efter en natts sömn.

inte vet jag om det stämmer men ser inget problem med att det får ta sin tid.

• Marie1978

Vi bytte ut vällingen på kvällen mot kvällsmacka och sen bestämde vi bara en dag när vi tog bort blöjan på kvällen/natten.

Oftast vaknar han runt 22 och vill kissa annars tar vi upp honom ungefär samma tid när vi går och lägger oss.

Har hört att om man väntar länge med att ta bort blöjan på natten blir de lättare sängvätare eftersom de är så vana vid att bara kissa när de vill.

• frikadellen78

Vi kissar vår dotter 3 år 2 mån när vi gåt och lägger oss vid 23, då har hon sovit ca 3 timmar. Sen går mannen in och kissar henne igen när jag vaknar och ammar lillebror nån gång mellan 3 och 5. Har hänt olyckor fyra gånger på tre veckor.

• smarties

Min son dricker välling på kvällen, kissar..sen sover han oavbrutet 19-06..utan att pinka..men han springer på toaletten direkt när han vaknar =)

• Gusman

Vi kissade barnen innan vi själva la oss för att sova vilket va runt halv elva-elva, sen fick det bära eller brista. Men det gick faktiskt ganska bra. De vaknade ganska tidigt på morgonen.
    Bäddade ner plastad frotte i sängarna!

• sol1

här har vi precis tagit bort nattblöjan på dottern som är 3,5 år hon säger till att hon vill ha blöja men vi säger du är ju stor nu å kan sova utan. dem två första nätterna var hon torr men i natt så vakna hon vid tre tiden och hade kissat på sig enligt henne så hade hon ropat på mig för att få sällskap till toa men jag vaknade för sent tyvärr, så det var väl mitt fel att det kom i sängen tyvärr.
    jag funderar på att ställa en potta på hennes rum så kanske hon kan gå upp å kissa själv, hon är mörkrädd vi har en nattlampa på hennes rum. ska iallafall testa med en potta på rummet i natt så får man se hur det går

• Nati

Vi gör så här med vår tjej som är 2 år och 9 mån: torr dagtid sedan juli. Hon dricker välling vid 1900 vi sätter på en trosblöja som reserv och som är lätt att dra ner, kissar henne vid 2300 går jätte bra somnar om direkt sedan sover hon eller vaknar vid 03-04 och säger kissa eller vi hör att hon känner olust. Går nog inte vara torr hela natten pga vällingen men hon har aldrig gjort något i blöjan. Vi kör så här så länge hon dricker kvällsvällingen som hon för övrigt älskar

• Pocoyo

Hej,

jag skulle in idag och ställa samma fråga. Våran son på 3,5 är blöjfri på dagarna sedan juli och efter ett par veckor så provade vi på natten och det höll ung 4 veckor sedan började han kissa i sängen. Min man ville absolut inte ta på blöja igen, tyckte det var förnedrande. Jag lät det hållas men efter att varit öppe ca 80% av nätterna för att han vakna dyblöt så satte jag stopp och just nu har han nattblöja igen. Vi har åxå slutat med vällingen på kvällen men det hjälpte inte. Vi har frågat dagispersonalen som tyckte att vi skulle fortsätta försöka utan. Jag tycker det är förnedrande att vakna i sitt eget kiss natt efter natt åxå med dusch och tårar som följd. Idag hade sonen tydligen inte velat ta av sig blöjan på morgonen, han kunde ju kissa i den... Det är svårt att veta hur man skall göra ibland men blöja blir det tills han är torr ett par nätter i rad känns det som nu i varje fall. Sedan är det ju andra sidan med, om han nu får blöja kanske han slappnar av och inte lär sig...Pust!

Svar på tråden Blöjfri på natten hur göra?