• 2barn88

Låsa dörren??? Hjälp

jag har en 3åring.. en absolut en trotsig sådan.. som är normalt vid denna ålder... hon dessvärre svårt att ta till sig "nej sådär får du inte göra" men iaf

Vårt problem är:
    Vi bor i en lägenhet 70kvm 2 sovrum. 3åringen har 1 och vi har 1
    Vår 3 åring vaknar på natten, röjer runt och leker, är tyst som en mus, vi hör henne verkligen inte. vi har ingen aning om hur länge hon har varit vaken när vi väl vaknar av att hon är vaken...
    Min fråga är tycker ni att jag borde låsa dörren så att när hon väl vaknar så får hon skrika tills vi vaknar... ?
    För mig känns det nästan som de enda rätta just nu.. 3åringen älskar att klättra, hon kan flytta stolar, låsa upp ytterdörren, sätta på spisen osv... Jag vill knappast tänka på vad som kan hända om hon får upp balkongsdörren (vi bor på 3dje våningen) eller om hon får tag på en kniv eller sax... 
    självklart har jag inte såndant nära så hon når... men med en stol och sin klätterförmåga klarar hon det mesta... 
    Tänker även tillägga att vi vaknar inte för att 3åringen vaknar vid sådana tider som man sover som hårdast.. typ mellan 2-4 på natten.
    Vad skulle ni göra? Tips och råd. Låsa hennes dörr eller inte?
  • Svar på tråden Låsa dörren??? Hjälp
  • Freiya

svårt! men jag hade nog faktiskt låst!

men sen skulle jag vilja ha en skylt på dörrn att hon finns där inne! typ "här bor ..." så att folk vet att det finns ett barn där inne OM nåt skulle hända nån gång.

• BabyJay

Eller så sätter du upp någon slags anordning på dörren, typ nån klocka, som plingar om hon öppnar den.

• Miralda25

Går det inte att "larma" hennes dörr genom att hänga något som skramlar på handtaget. Kanske ett kastrullock eller så. Kanske ett knäppt förslag, men bättre att testa allt möjligt än att låsa in henne. Så himla obehagligt om det går i baklås (har hänt mig flera gånger!) eller om det händer nåt väldigt allvarligt, typ brand.

• 2barn88

hehe en kastrull på handtaget skulle nog faktiskt fungera... om det inte va så att man hade en till unge som är så lättväckt... men faktiskt hellre att den lilla vaknar än att den stora blir inbränd *ursch* vågar inte tänka på det heller, på 4 månader har brandkåren varit i denna port för "småbränder" i lägenheterna.

Jag ska testa med allt annats först, ni har gett mig lite små ideer.
    Hoppas vi vaknar av en kastrull
  • Amine

Måste hon sova i eget rum?

Och jag hade ALDRIG låst in mitt barn. Finns inte på världskartan. Och det är inte bara av brandsäkerhets skäl.

• BabyJay

Kom på att jag såg på Nannyakten en gång att de hängde ett sådant där vindspel i dörren för att höra när den öppnades. Kanske skulle funka för er?

• tru

när jag var liten brändes en tonåring inne när de hade låst dörren på natten och den gick inte att öppna om de var i paniken eller att låset inte fungerade vet jag inte. men gud vad lätt de måste vara att hamna i panik och inte kunna öppna låset.

• BabyJay

Och annars får ni väl investera i en sådan där pling-plong-maskin som de har när man går in i affärer typ. Hellre det än att låsa dörren tycker jag...

• ashera

Går det inte att barnsäkra på andra sätt? Tex låsa ytterdörren med ett extra lås, låsa in till köket om ni har dörr dit, sätta någon spärr på balkongdörren, lägga undan alla knivar och saxar i ett högt skåp, låsa in alla stolar i köket eller lägga dem ner på golvet så att det inte går att klättra upp på dem...

• 2barn88

Självklart så står det faktiskt inte i min lista att låsa dottern rum... vissa verkar bara ha skummat igenom texten av det jag skrev....

och för att informera yttligare hur det har gått så är det så att jag gjorde som någon skrev att sätta en kastrull över handtaget... som fungerade i sen tur att det blev en jädra smäll när hon öppnade dörren så jag hann  ingripa innan  hon började med hyss. ;) Så tack för det tipset. O vi ska köpa en slags pling pling när dörren öppnas. 
    o även det som någon skrev, så är det ett bra tips ashera. men i längden skulle det bli jobbigt att göra så varje kväll innan man går och lägger sig och sedan ställa allt till rätta på morgonen igen. 
    o ni som skummat igenom texten som jag skrev.. jag ber om hjälp... om råd! Inte elaka kommentarer. För mig hitta jag bara ett val... att låsa dörren... när man tänker för mycket på en sak hittar man inga val alls till slut.. därför bad jag om hjälp... O jag fick många olika tips nu om hur jag kan göra ist för att låsa dörren, klart jag inte vill göra det. 
    men vad väger tyngst för er egentligen.. att låsa hennes dörr eller hitta henne på marken nedanför för att hon har ramlat ner från balkongen? Eller bränt sig ordentligt på spisen.. eller att hon fick tag på en kniv... Ni måste väl förstå hur jag tänker?
    men jag låser inte dörren tack vare vissa här så har jag hittat andra utvägar och det tackar jag för.
  • 2barn88

Tillägger oxå att våra barn får ingen ro i sömnen om dem inte sover själva. det har alltid vart så... mina barn är inte dem där gossiga som ligger och myser eller sover i samma rum eller säng som oss....

O i dagens läge är det inge bra om barnen sover i samma säng som föräldrarna... för att det är så svårt att sedan få dem att sova i egen säng... ( även om jag skulle tycka att det är mysigt att barn sover i samma säng som föräldrarna och så... så tycker inte ina barn om det) eller att sova i samma rum. minsta lilla rörelse man gör vaknar dem, den minsta skriker och gormar till man går ut ur rummet... därför måste alla ha eget.
  • ashera
    2barn88 skrev 2009-09-16 11:31:50 följande:
    o även det som någon skrev, så är det ett bra tips ashera. men i längden skulle det bli jobbigt att göra så varje kväll innan man går och lägger sig och sedan ställa allt till rätta på morgonen igen.
    Fast har ni lås på köksdörren så behöver ju inte knivar och saxar upp i ett högt skåp, och alla stolar kan ju stå i köket över natten.
    De flesta lägenhetsdörrar har väl ett extra säkerhetslås så det bara är att vrida om nyckeln.
    Någon spärr till balkongdörren sätter man bara upp en gång så är det klart sen.
    Då är det bara två lås att vrida om så är det klart sedan, utan massa krångel och återställande

En annan sak som skulle kunna funka är ju en grind in till hennes rum, med lås på. Se bara till att det inte finns något i rummet så hon kan klättra över grinden. Då kan hon hålla sig i sitt rum och leka tills ni vaknar.
Svar på tråden Låsa dörren??? Hjälp