• Murrfus

Ultraljud i vecka 7?

Jag och min sambo ska göra IVF privat i Falun och där gör man ett ultraljud omkring sju veckor efter insättning. Visar det då att man är gravid så har IVF lyckats enligt deras regler. Det vi undrar är; hur säkerställd är vecka sju i graviditeten i förhållande till den tredje månaden, dvs den period då man vanligtvis får höra ska vara den största tröskeln för en eventuellt lyckad graviditet? Det är ju ändå en hel del pengar som kan gå förlorade vid deras satta gräns på sju veckor. Och i vilken vecka gör man ultraljud för första gången hos en barnmorska på vårdcentralen?

• Svar på tråden Ultraljud i vecka 7?
  • Vickan I

Vi gjorde IBF och VUL i vecka 6+0. Fick se en liten tuss på 9 mm med pickande hjärta. Vet ingen statistik, men de sa till oss att chansen är ganska god när man väl ser att hjärtat slår.

Men förstår att de räknar det som att det då har lyckats. Kliniken kan ju inte ta ansvar för ev spontanaborter av kroppen i senare veckor, eller hur tänkte du?

På de flesta bm-mottagningarna görs inget UL förrän vid rutinultaljudet runt v 18.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Murrfus

Ja, det var ungefär så vi tänkte. Det är ju ett risktagande så vi vill väl helt enkelt ha lite mer kött på benen hur riskfyllt det är förlita sig på deras avslut i vecka sju. Vi står nämligen inför valet om huruvida vi ska ta tre försök eller att ta det alternativ där man endast betalar om man blir gravid.

• Vickan I

Ah ok. Svåra stora beslut. Ja vi tog bara ett försök, men hade lyckan att det gick bra.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Astrosmurfan

Men sju veckor efter insättning är väl ca vecka 9 i en graviditet?

Jag tycker det var en dålig regel att de räknar som ett lyckat försök efter sju veckor. En kompis till mig har gjort ivf i göteborg och i hennes papper står :när hon har fått ett levande fött barn.

• Murrfus

Ok. Det verkar vara lite olika regler på de olika klinikerna. Vi kanske skulle ha gjort bättre research innan vi tog beslut vilken klinik man skulle välja.

Svar på tråden Ultraljud i vecka 7?