• lottii

Yrsel och gravid, normalt?

Är i sjätte veckan. Har "normala" graviditetssymtom i övrigt men är förutom tröttheten så väldigt yr till och från. För över ett år sedan fick jag missfall och i den graviditeten var jag också yr. Fick aldrig konstaterat att det var normalt då och nu är jag orolig att det inte ska vara på detta sättet.

Är det någon annan som har känt yrsel eller vet om det är normalt eller inte?

Jag är inte yr på sättet att jag tror att jag ska svimma när som helst utan det är ganska lätt yrsel. Reser jag mig snabbt kan det vara mer som att det känns som att jag ska svimma men annars kommer det och går lite när som.

Har normalt blodtryck men hade lågt förra graviditeten.

• Svar på tråden Yrsel och gravid, normalt?
  • anju79

I början av första trimestern kan du känna dig yr och få intervaller med illamående. Detta sker därför att ditt blodflöde arbetar med att expandera eftersom cirkulationsomloppet i din kropp blir större. Under månad 4-6 växer livmodern, vilket kan trycka mot dina blodådror och detta kan också göra dig yr. Det är inte alls ovanligt att bli yr när man är gravid och det finns fler anledningar till detta;

• lottii

Tack för snabbt svar anju79. Jag mår inte illa, är det normalt ändå?

• lottii

Tack, det låter faktiskt väldigt normalt nu när jag läser på babycenter.
    Som så mycket annat med graviditeten blir man lätt nojig. Kommer att ta upp det med min BM också. Tack igen.

• Mrskut

Jättenormalt - jag blir yr hela tiden. Även när jag inte reser mig upp. Har lågt blodtryck.

Svar på tråden Yrsel och gravid, normalt?