• Anonym

Tappat bort nyckel - kostnad?

Är så ledsen! Flyttade in i en ny bostad i förra veckan och redan är en av tre nycklar borta. Antagligen har den ramlat ner i något skräppåse för den finns inte kvar i lägenheten.

Vad sjutton kommer detta att kosta? Nyckeln går till tre dörrar; ytterdörr, altandörr samt förrådsdörr. Så tre lås behöver bytas. SÅ pinsamt och så onödiga pengar.

• Svar på tråden Tappat bort nyckel - kostnad?
  • kokulan

Låsen behöver väl inte bytas? Eller tror du att den som eventuellt hittar nyckeln går random och känner var den passar? Eller står adressen på nyckeln?

• Shadilly

Det beror på din hyresvärd och vilket system de använder. Jag har bott hos de som ansett sig kunna debitera 3000 och ner till 750 kronor.

Men om du inte är rädd för att den stulits kan du väl avvakta, kanske kommer den fram. Kostnaden kommer ju inte förrän du flyttar.

• anna klara

jag bor i förbo o min dotter tappade bort våran hemma nyckel, jag bytte lås, och det gick på 2500 kr. vi var tvugna att ta det genom förbo.

(nyckeln kom tillrätta en vecka senare...

• Mamsis

Gör en ny nyckel bara om du inte tror att någon kan ha fått fatt i den. Det kostar mellan 60 och 90 kr här där jag bor och 90 kr kostar det om man vill ha bild på nyckeln.

• Anonym

Bor via Förbo och det står på nyckeln att den ej får kopieras. Är bara rädd eftersom vi har tre dörrar till lägenheten, tänk om det kostar 3000 x 3 att byta låsen?

• Anonym

Jag tappade alla mina tre nycklar och fick byta lås. Det kostade bara 500.

• Shadilly
    Anonym skrev 2009-09-15 12:40:30 följande:
    Bor via Förbo och det står på nyckeln att den ej får kopieras. Är bara rädd eftersom vi har tre dörrar till lägenheten, tänk om det kostar 3000 x 3 att byta låsen?
    Nej det kan jag omöjligt tänka mig, hos de som debiterat 3000 handlar det om ett cylinderbyte, dvs att man får ett helt nytt lås som hör ihop med låssystemet i huset, och då ingår nycklarna. Tre nycklar är standardantal, och har inte med antalet dörrar att göra.
  • anna klara
    Anonym skrev 2009-09-15 12:40:30 följande:
    precis så är det för oss nu. vi fick köpa nytt lås genom förbo och dom nya nycklarna är "låsta" i två år. dom går alltså inte att kopiera själva.

vill man ha en nyckel till ringer man förbo, och då kostar en nyckel 150 kr.
  • Anonym

Anna Klara: Vad fick du betala för att byta själva låset?

Det är alltså nytt lås vi kommer att behöva, inte en ny kopierad nyckel. Och vi har tre lås till denna lägenhet, så frågan är vad det kommer att kosta.

• Anonym (TrasigNyckel)

Min nyckel bröts av i låset häromåret. Hade samma som du - nyckeln gick till flera dörra + kunde inte kopieras . Ringde då styrelsen, fick ett papper på att jag fick kopiera en nyckel. Kostade mig ca 1000kr inkl låssmed (som pillade ut nyckelbiten ur cylindern).

• anna klara
    Anonym skrev 2009-09-21 17:45:39 följande:
    Anna Klara: Vad fick du betala för att byta själva låset? Det är alltså nytt lås vi kommer att behöva, inte en ny kopierad nyckel. Och vi har tre lås till denna lägenhet, så frågan är vad det kommer att kosta.
    Vi betalade 2500 kr för ny cylinder och tre nycklar
  • Anonym

Tack för svaret. Undrar om det kostar ännu mer om man måste ha tre nya låscylindrar?

Vet någon om detta kan gå på hemförsäkringen?

• Tomas 01

Finns många bolag som tar betalt flera tusen och aldrig byter lås utan gör EN ny nyckel till nya hyresgästen
    Kolla efter du flyttat om dom bytt lås?
    några tusen att hämta?

Svar på tråden Tappat bort nyckel - kostnad?