• Jennsa

Recept till laktosintolerant

Skulle vara tacksam för alla recept på laktosfri mat.
    Även olika laktosfria produkter.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Recept till laktosintolerant
  • wamma

Laktos är väll mjölk?

Byt tex ut grädde mot soijagrädde. Ingen ost, fil, creme fraice mm

Gör vanlig köttfärssås, men istället gför grädden så häller du i soijagrädde.. Mycket enkelt när det är bara laktosfritt, värre sen när det ska vara både alla 4-sädesslagsfritt och mjölkfritt (vilket jag lever efter)..

• Jennsa

Tänkte om det var nån som hade nåt recept som dom brukar göra som blir bra. T ex såser, gratäng osv.

Men tack iaf:) Mmm jag ska va tacksam att det bara är mjölk.

• milimina

men alltså... jag byter bara ut mejeriprodukterna i vanliga recept mot laktsofria/låglaktos-alternativ. varför krångla?
    (jag är själv laktosintolerant)

att byta ut mot sojaprodukter behövs inte eftersom det inte handlar om mjölkproteinet. i låglaktos och laktosfria produkter är laktosen redan spjälkad eller innehåller laktasenzymer och deär därmed "neutraliserade".

ta du bara dina favvorecept och så byter du ut mejerivarorna. en bonus är att de håller myyyyyycket längre än vanliga

• milimina

ps. många laktosintoleranta tål också ost, så länge den är vällagrad.

• lata kocken Johanna

låglaktosprodukterna som finns är toppen!
    Valio har många som man kan använda precis som de vanliga

som milimina skriver så innehåller vällagrad ost bara spår av laktos - dvs mycket mindre än många låglaktosprodukter

(för det är väl en laktosintollerant vuxen vi talar om - inte ett mjölkallergiskt barn?)

• lata kocken Johanna

låglaktosprodukterna som finns är toppen!
    Valio har många som man kan använda precis som de vanliga

som milimina skriver så innehåller vällagrad ost bara spår av laktos - dvs mycket mindre än många låglaktosprodukter

(för det är väl en laktosintollerant vuxen vi talar om - inte ett mjölkallergiskt barn?)

Svar på tråden Recept till laktosintolerant