• magplask

inkontinent hanhund

min hund på 5½ år är inkontinent och har så varit i kanske 1½ år, under den här tiden har han ätit Rinexin och visst fungerar det mot inkontinensen.. men det har endel otrevliga biverkningar så som aggressivitet, förvirring och halucinationer. Det kan gå långa perioder utan att vi märker nåt av dessa biverkningar, men ibland märks de tydligt.

givetvis är hunden uppkollad ordentligt, och han har varken ont eller nån åkomma som gör honom inkontinent. Det kan bero på att han är kastrerad säger veterinären.

vi vill inte ge honom Rinexinet mer nu, pga biverkningarna (som jag fått känna av här om dagen....)

vi kommer att sluta med dessa jäkla piller nu, och använda skvättskydd med typ en binda i tills vidare. sen kommer vi påbörja en ny utredning med nya ultraljud och förmodligen en kontraströntgen också.

finns det nån annan medicin mot inkontinens? (jag vet att det finns nåt som funkar på tikar, men det är ju inte aktuellt då detta är en hane)
    kan man operera även om det inte finns någon synlig orsak till problemet?

jag vill testa allt, innan jag kan fatta det jobbigaste beslutet av alla.... =.(

• Svar på tråden inkontinent hanhund
  • Tokstolla

Stackars din fyrbenta vän. Att vara så ung och med grava bekymmer.
    Håller verkligen tummarna för att det ska lösa sig för er!
    Tyvärr vet jag inte vad man ger för mediciner...

• magplask

ja ibland är det synd om honom, faktiskt.
    men jag kan inte säga att jag tycker att han har farit illa,
    för biverkningarna har inte varit så allvarliga alla gånger, och ofta kan det dröja länge innan man ser något utav det.

men jag kan inte ha en hund som jag inte litar till 100% på bland småbarn, jag har inga barn själv men brorsan har precis fått en liten (1 månad gammal nu).
    jag MÅSTE inte utsätta honom för barn, men en vacker dag har jag egna.

han är en klippa 98% av tiden, resterande 2% är han opålitlig.
    men jag är rätt säker på att det hänger ihop med mecicinen, så det är därför vi ska sluta med den.

• Tokstolla

se till att du har en munkavle till hands och börja träna lite med den. Så att han tycker att det är lite roligt och spännande och inte som en bestraffning och se till att den är på när du träffar brorsonen/dottern.
    Även om ni får ny medicin så kan även den plötsligt få biverkningar.

• Tokstolla
    Tokstolla skrev 2009-09-15 05:04:32 följande:
    se till att du har en munkavle till hands och börja träna lite med den. Så att han tycker att det är lite roligt och spännande och inte som en bestraffning och se till att den är på när du träffar brorsonen/dottern. Även om ni får ny medicin så kan även den plötsligt få biverkningar.
    inte få biverkningar- ge biverkningar- :-P
  • magplask

han älskar barn, och han skulle nog inte göra nånting egentligen.
    men det jag oroar mig för är när barnet börjar gå och försöker ta nånting av honom.
    han har iofs inte så svårt för att spotta ut leksaker frivilligt, det är mer om han hittar/stjäl nåt han blir oberäknerlig.

• magplask

och angående biverkningar från nya mediciner, javisst... man får väl räkna med att alla mediciner kan ge nån slags biverkning.
    men det vore ju skönt om han kunde bli mer sig lik än vad han är nu.
    muntorrhet vore att föredra, han slemmar värre än värst min lilla bobba haha.

vad jag menar är att det kan finnas mer "trevliga" biverkningar än dom han har nu.
    att rinexin funkar mot inkontinens (på många, men inte alla) är tex en biverkning.

Svar på tråden inkontinent hanhund