• Maxbox

Är det ok att resa bort utan sin 8-månaders?

Ja som rubriken lyder, tycker ni det är ok att resa utomlands en vecka utan sin bebis på 8 månader?

Bebisen får vara hos mor-/farföräldrar.

• Svar på tråden Är det ok att resa bort utan sin 8-månaders?
  • inteän

... det tycker jag inte direkt okända människor på familjeliv är rätt personer att avgöra. Om frågan gäller dig själv, får du väl gå till dig själv och se hur du vill göra.
    Om frågan gäller någon annan, får de väl avgöra det för sitt barn.
    Så tycker jag.

• Rumpetroll

Kan bara hålla med "inteän"

• ElinC

Jag hade inte gjort det, men det beror ju helt på vad bebisen har för relation med barnvakten.Är den helt trygg med dem, så är det väl ok. Men just 8 månader brukar ju kunna va en sån där period med separationsångest, när de blir rädda för alla utom typ mamma. Men det beror ju också på hur din bebis är. Själv hade jag aldrig klarat att va utan min bebis en hel vecka.

• 2timearound

Nej. Det är för lång tid. Ta en övernattning eller på sin höjd en weekend.

Bla, bla, bla.....det snackas jävligt mycket skit på fl.
  • Flickan och kråkan

Jag personligen hade aldrig klarat av det. Tyckte att det var urjobbigt att lämna äldsta killen ett halvt dygn när han var 16 månader, då lillebror föddes......

• teha

Alla barn är olika och det skulle säkert gå bra. Men just runt den åldern är de i en stor utvecklinssfas och mycket händer, därför kan det bli jobbigt. Att vara borta en hel vecka från en sådan liten bebis tycker jag är mycket. Om man ändå bestämmer sig för det så ska man komma ihåg att under tiden ni är borta kan det funka jättebra, medans reaktionen istället kommer sedan när ni kommer hem. Bebisen kan bli väldigt gnälligt m.m.

Men som sagt, ni känner er bebis bäst och ni gör precis som ni känner för. Inget är rätt eller fel egentligen.

****Filippa född maj-03 och Vilmer född mars-09****
  • cajsagve

Jag var en vecka utomlands rätt nyligt och lämnade min 7 1/5 mån med sin pappa. Det hade gått hur bra som helst, men det är ändå värst för en själv Man måste nog bedöma det utifrån barnet som individ och relationen till den man tänkte lämna till i såfall...

• Rootsler

Personligen skulle jag inte kunnat åka iväg så länge från en så liten. Oavsett om det var pappan eller någon barnvakt som skulle ha barnet. Iofs tror jag inte det skadar barnet i det längre perspektivet (om man inte gör det ofta), och sen beror det säkert på hur just det barnet är. Och som flera andra skrivit, det är väl någon separationsfas där omkring 8 mån, så det kanske inte är bästa tillfället?

cajsagve skrev 2009-09-15 09:17:56 följande:
    Jag var en vecka utomlands rätt nyligt och lämnade min 7 1/5 mån med sin pappa. Det hade gått hur bra som helst, men det är ändå värst för en själv Man måste nog bedöma det utifrån barnet som individ och relationen till den man tänkte lämna till i såfall...
    Hur gick det när du kom hem, fick du någon reaktion av barnet? (Min reagerar bara jag är borta en dag.. )
  • Ismabiba

Hur min dotter hade gillat det, det vet jag inte riktigt.  Det hade nog säkert gått bra utan några bestående men.

Jag själv däremot hade aldrig pallat det.  Jag hade saknat ihjäl mig efter en halv dag och det hade antagligen därför varit en mycket lång och plågsam semester.

• weravivvi

Jag har hört att man inte ska lämna bort barn fler nätter än vad de är år gamla... Men testa dej fram, testa en natt först och lite på din egen modersinstinkt!!!!

Svar på tråden Är det ok att resa bort utan sin 8-månaders?