• blåsol

Barnreklam på barnkanaler?

Har noterat på sistone att i alla fall den nya kanalen "Disney XD" har reklam riktat till barn. Det var reklam för BR Leksaker samt har jag även sett reklam för LEGO på en annan barnkanal, tror det var Cartoon Network.

När blev det lagligt med reklam riktat till barn, och varför förekommer det reklam över huvud taget på barnkanaler? Vi betalar ju extra för att ha just dessa kanalerna för barnen.

• Svar på tråden Barnreklam på barnkanaler?
  • Nyfiken gul

dessa barnkanaler sänder inte från sverige och därmed kommer dom undan lagen om reklam riktad för barn...

• malin10

jag reagerade med på att dom hade börjat sända ut reklamen,
    trodde att det var från sverige dom sändes ifrån nu har jag lärt mej något nytt idag :)

• Little Ms Chatterbox

Nickelodeon har numera också reklam. Bara för något år sen sa dom att de var den reklamfria barnkarnalen och sen kom det lite reklam insmygades och då sa dom att de lyssnade på vad barnen ville ha.
    Och tacka f-n för det, att barnen vill ha reklam. Det är ju leksaker som rör sig själv och pratar direkt till barnet.Tror inte det hade varit speciellt många barn som hade viljat se på en stillbildstext i svart-vitt om pensionförsäkringar.

fddaaaas<<za         xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbcdhkn   gtk g   sawwq

/MVH mamma med 2-åring i knät

• blåsol

"Sänder inte från Sverige", den har jag ju hört förut, när det gällde spritreklam och då via kanaler som togs emot av parabol.
    Kanalen är textad och dubbad på svenska, mitt tv-abbonnemang är Telias, via telefonuttaget, så där tycker jag att jag gjort ett aktivt val att få just svenska kanaler. Får nog ta och ringa 90200...Börjar bli bra på det nu :-/

• Nyfiken gul
    blåsol skrev 2009-09-15 09:17:30 följande:
    "Sänder inte från Sverige", den har jag ju hört förut, när det gällde spritreklam och då via kanaler som togs emot av parabol. Kanalen är textad och dubbad på svenska, mitt tv-abbonnemang är Telias, via telefonuttaget, så där tycker jag att jag gjort ett aktivt val att få just svenska kanaler. Får nog ta och ringa 90200...Börjar bli bra på det nu :-/
    den enda svenska barnkanalen är just Barnkanalen.. Alla andra är utländska..
  • LeWi

Vi kollar i princip bara på barnkanalen och nickelodion, det sista bara på morgonen när det är program för mindre barn.
    Då slipper vi reklamen och dessutom all skräpmanga där barn slåss stup i kvarten...

Så våra barn tycker det är superkul med reklam, de ser den i princip bara på bio

I reject your reality and substitute my own.
Svar på tråden Barnreklam på barnkanaler?