• Calles matte

Underhållsbidrag, hur funkar det?

Nu har äldste bonusen plötsligt bestämt sig för att flytta till sin mamma efter att ha bott varannan vecka i alla år. Tänker inte gå in på vad det beror på här för jag blir bara arg när jag tänker på det. Konsekvensen blir ju i alla fall att vi nu blir skyldiga att betala underhållsbidrag till mamman och med tanke på hur mycket bråk det har varit om allting hittills så kommer detta knappast att gå smärtfritt. Alltså undrar jag helt enkelt, hur gör man? Kan man vända sig till försäkringskassan och låta det hela gå via dem eller måste föräldrarna reda upp detta och komma överens själva? (Det kommer aldrig att funka!)

Ytterligare en fundering jag har gäller hur stort mitt ansvar för underhållet blir. Min man och jag har gemensamma barn och jag har förstått att det innebär att jag då också får visst försörjningsansvar för hans barn. Från nyår kommer min man vara föräldraledig och därmed ha ganska låg inkomst. Vi har två gemensamma barn och han har två sedan tidigare, varav den ena nu alltså skall flytta till mamman den andra bor varannan vecka. Vi bor i ett stort dyrt hus (enbart för att hans stora barn skall kunna bo nära sin mamma och ha egna rum...). Jag är rädd för att det är jag som kommer att få stå för hela underhållsbidraget under tiden min man är föräldraledig, stämmer det? Vill inte bli tvungen att göra mig av med min häst för att försörja en bprtskämd 17-åring!

• Svar på tråden Underhållsbidrag, hur funkar det?
  • tufflan81

Du inte har någon skyldighet att försörja hans barn. FK tittar på hur mycket din man tjänar och räknar ut beloppet efter det. Max beloppet är 1200 kr tror ja.Sen är det upp till den föräldern som barnet bor hos att ansöka om underhållsbidrag, och FK går endast en månad tillbaka. Hoppas du blev lite klokare.:)

Svar på tråden Underhållsbidrag, hur funkar det?