• RosaPrinsessa

Hjälp mig!! Brunsås

Hur gör man egen brunsås?
    och den ska vara glutenfri...

hur ska man göra??

läst på nätet..då står det att man ska smälta margarin och xa 3msk mjöl.
    och att man sak hälla i vatten efter att man stekt köttbullarna, och hälla i det sen i kastrullen med smör o mjöl, o sen köttbuljong, och sen grädde.

men ska man byta ut mjölet till mörk maizena redning? eller till glutenfritt mjöl? eller hur gör man??
    finns det något bra sätt att göra brunsås på?? tacksam för massa svar!!!
    MVH

• Svar på tråden Hjälp mig!! Brunsås
  • 4ungar

om du använder maizena kan du göra en toppredning, grädde, mjölk spat från köttbullarna, krydda med salt peppar och nåt mer om du vill ha. Till köttbullar brukar jag ha lite lingonsylt eller äpplemos i såsen. sen skakar du maizena och vatten som du häller i för att såsen ska tjockna... måste erkänna att jag är dålig på maizenaredningar, gör alltid bottenredning på smör oxh mjöl.

• hysteria

Det finns färdig maizena redning som man inte behöveer blanda med vatten man bara häller i pulvret i såsen.

• hysteria

Lite flytande buljong piffar till smaket med. Soya är inte gluten fritt!!

• RosaPrinsessa

okej.. men om ja då tar o blandar upp med vatten o resterna efter aj stekt köttbullar, sen tar i lite margarin i det, sen lite grädde, en buljong tärning samt reder med maizena pulver? samt kryddar.. funkar de??

• Majsan70
    RosaPrinsessa skrev 2009-09-15 12:27:45 följande:
    okej.. men om ja då tar o blandar upp med vatten o resterna efter aj stekt köttbullar, sen tar i lite margarin i det, sen lite grädde, en buljong tärning samt reder med maizena pulver? samt kryddar.. funkar de??
    Den bästa såsen blir ju till på det viset.
    Jag gör alltid brunsås på stekskyn som jag häller vatten i o låter reducera ner för att få fram smakerna. Sen fyller jag på med vatten eller grädde eller mjölk o reder av med maizena. Jag brukar ha maizena färdig redning, men jag vet dock inte om den är helt glutenfri. Buljongtärningen skippar jag, du får ut smakerna av stekskyn i de flesta fallen.
  • såffan

jag brukar bara smälta smör vispa i lite mjöl (gluten fritt funkar me) hälla på mjölk buljong å krydda

Svar på tråden Hjälp mig!! Brunsås