• Flingan08

Kan man bli sjukskriven om man är mammaledig?

Ja precis som rubriken lyder. Kan man bli sjukskriven när man är mammaledig? Och då antar jag att pappan automatiskt "får" överta ens mammadagar? Får man 80% av mammapenningen då?
    Tacksam för era svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-15 12:15
    Tack för era svar! Då vet jag

• Svar på tråden Kan man bli sjukskriven om man är mammaledig?
  • Balee

Du kan bli sjukskriven och pappan tar över föräldraledigheten. Osäker på hur mycket du får men jag tror att sjukpenning och mammapenning är samma sorts inkomst och räknas efter vad du tjänade när du jobbade.

• krompa

Jag du kan bli sjukskriven, men pappan får plocka av sina egna dagar enl. sitt SGI.

• Pilea

Japp det får man! Var själv sjukskriven under 2:a graviditeten o min sambo fick vara hemma med sonen. Jag fick 80% av lönen o fick alltså bättre med pengar än tidigare eftersom vi inte tog ut FP för hela veckan.

Alve 060129 Tyra 071019
  • 3bm

Ja, du kan bli sjukskriven. Det behöver inte vara pappan som är hemma, utan har du t.ex en mamma eller pappa som är pensionärer och som kan vara hos dig och ta hand om ditt barn kan även detta fungera.

• mollo

visst kan du det.
    du får 80% av din ski även som sjukskriven.
    pappan får ta av sina egna pappa-dagar först. om han har några kvar. sen vet jag faktiskt inte om han får ta av dina..?

• Amlin

Sjukskrivning under föräldraledighet funkar som när man jobbar. Dvs man får ersättning enligt sin SGI, om man har någon. Den andra föräldern kan då begära föräldrapenning istället.

Den viktiga skillnanden är att arbetsförmågan bedöms i relation till förmågan att sköta sitt barn och inte i relation till det arbete men har. Dvs är du så sjuk att du inte i någon omfattning klarar av att sköta ditt ban kan du bli helt sjukskriven.

Svar på tråden Kan man bli sjukskriven om man är mammaledig?