Smakportioner vid 3 mån?
Min lilla kille fyller 3 månader idag och jag funderar på om det är för tidigt att ge honom yttepytte lite smakportioner redan? Någon som har något vettigt att säga o tipsa om?
Tjing!
Min lilla kille fyller 3 månader idag och jag funderar på om det är för tidigt att ge honom yttepytte lite smakportioner redan? Någon som har något vettigt att säga o tipsa om?
Tjing!
Varför vill du ge smakportioner redan nu? Det finns ju ingen anledning till att göra det förrän tidigast vid 4 månader.
Att man inte rekommenderar att börja med smakportioner före 4 månaders ålder beror på att magen och tarmarna inte är klara för det ännu då.
Jag minns mycket väl vad jag längtade tills sonen vara fyra månader så jag fick ge smakportioner, men håll ut, ni hinner dit också
Vi gav tösen smakisar vid 3½ månad och det har funkat kanon =) Börja kan man absolut göra. Kom ihåg att 4 och 6 månader m.m BARA är rekommendationer!
Barn är olika självklart, men varför ha bråttom liksom. Äta vanlig mat kommer de att göra så småningom ändå. Här blir det inga smakisar förrän han visar aktivt intresse för annan mat själv . Storebror gjorde det vid 5½ månad, får se när det blir för lillebror. han är 4½ månad nu och inga sådana tendenser alls ännu
vi började oxå inna 4 mån men med gröt då M åt väldigt många ggr/natt... det blev lite bättre ett tag men sedan åt hon lika ofta igen trots gröt på kvällen
Vi började ge våran son smakportioner idag den 3/10 för vi frågade på sjukvårdsupplysningen och hon rekomenderade majspuré med potatis eller katrinplommon men bara max 2-3 tsk men hon sa inte hur länge man ska hålla på med det. :/
vänta till 6 mån då det är rekommendationer från WHO. tror de har forskat en del innan de rekommenderar något sådant tillalla barn i hela världen... visst barn e olika osv men varför inte vänta?? introducera gluten i skydd av amning är bra, men man slutar ju inte amma vid 6 mån bara för att de börjar med smakportioner? så det kan ju vänta lite till det med. före 6 mån rekommenderas INTE gluten till bebisar, utan om du vill ge något, ge ris, majs eller liknande.
Om den ändrade rekommendationen står följande på Barndietisten.se:
Sedan Livsmedelsverket för ett par år sedan ändrade sin generella rekommendation om när det är lagom att börja ge barn mat har förvirringen varit stor bland nya föräldrar. Vad är det som gäller - fyra, fem, sex månader??? Här ett försök att reda ut saken:
Rekommendationerna om att helamma barnet det första halvåret kommer ursprungligen från WHO (Världshälsoorganisationen). Den riktar sig i första hand till föräldrar i u-länderna, där det är en stor fördel om barnet får enbart bröstmjölk första halvåret. På många platser runtom i världen är ju tillgången på rent vatten dålig, och man vinner mycket på att vänta med mat och därmed också vatten för dessa barn. Eftersom det är snitsigt att ha en enhetlig rekommendation, och eftersom man vet att bröstmjölk är väldigt bra, bestämde sig Sverige för att sluta upp kring 6-månadersrekommendationen.
Det är alltså inte så att man plötsligt kommit på att bebisens tarmar inte klarar av fast föda innan 6 månader. Redan från fyra månader kan den som har en matintresserad bebis fortfarande börja ge smakportioner, precis som förut!