• Ann Nelly

Hur mycket ättika i tvättmaskinen?

Har sett många tips här om att man kan hälla ättika i tvättmaskinen för att rengöra den, vad jag förstår så kan man hälla i tvättmedelsfacket!?!

Men den stora frågan är, hur mycket ättika häller ni i???

Nej just det, ytterligare en fråga. Spelar temperaturen någon roll, kan man köra på högsta när det är ättika i maskinen?

Vore jättetacksam för hjälp!

• Svar på tråden Hur mycket ättika i tvättmaskinen?
  • Freiya

jag häller i en dl ungefär och kör på 95grder.
    man kn säkert köra på lägre också, men jag vill ha en riktig genomkörning. maskinen behöver få gå i 95 grader ibland också.

• Ann Nelly
    Freiya skrev 2009-09-15 21:50:39 följande:
    jag häller i en dl ungefär och kör på 95grder. man kn säkert köra på lägre också, men jag vill ha en riktig genomkörning. maskinen behöver få gå i 95 grader ibland också.
    Tack så mycket för svaret! Då provar jag likadant.
  • fröken misen

ättiksprit? Luktar det inte då? annars ska jag absolut prova, har länge funderat på hur man gör ren tvättmaskinen...

• Freiya

fröken misen skrev 2009-09-16 10:26:40 följande:

ättiksprit? Luktar det inte då? annars ska jag absolut prova, har länge funderat på hur man gör ren tvättmaskinen...
    nä det luktar inte, konstigt nog. det tar bort lukter bara.
  • Cecci78

fröken misen skrev 2009-09-16 10:26:40 följande:

ren ättika tror jag är bättre än ättikssprit. jag brukar hälla 1 dl i en tvättmedelsboll o placera i maskinen
  • fröken misen

vad bra! det ska jag prova!

• Tiltu

men körde inte rent hus typ bikarbonat elller nåt sånt i maskinen?

Nova 06.
  • mimmi 1

perstorp ättika 24% är det bästa.... 1 ,5 dl till en vanlig tvätt.... det är inte nödvändigt att köra en tom maskin,man kan ju bara hälla ättikan över tvätten i trumman, sedan dosera tvättmedel som vanligt....

Häll inte i tvättmedelsfacket, då riskerar du att det rinner ut när makinen startar, med att tömma ut restvatnet.

det som fortast börjar lukta surt är ju handdukar, så jag tar ättikan när jag tvättar just handdukar.... två flugor i en smäll rengör maskinen samtidigt får jag frächa handdukar....

PS! kolla in i ättikstråden....

Svar på tråden Hur mycket ättika i tvättmaskinen?