• Trolla1

Vad tycker ni om namnet Wilda?

Vi har fastnat för namnet Wilda. Det valet har lett till starkt motstånd hos farföräldrar då de anser att Wilda inte är något riktigt namn. De tycker att det är ett verb och inte ett namn. Istället vill de att vi ska ge henne ett "vanligt" namn som hon inte kommer att bli mobbad och ha ont av resten av livet..?? för mig är Wilda ett gulligt namn med lite attityd och det känns inte alls som ett konstigt namn. Vad tycker ni... Är det taskigt att döpa sitt barn till Wilda??

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Wilda?
  • bakeacake

unferbart! våran båt heter det.. ;)

• microsoft

Vedervärdigt!
    Ge barnet ett normalt namn istället.

• Girlinthecity

Ja, det är fint, men ja, det är ett verb också. Jag håller med farföräldrarna. Jag känenr en liten Vilda, och alla säger jämt "ja, hon lever upp till sitt namn hon!" Sånt är ju inte kul att höra i längden...

• Flutterby

Tänker spontant att med den stavningen borde det uttalas precis som engelskans "wilder", så internationellt håller det nog inte. Jag hade stavat med enkel-v jag.

• Themis

Knappast internationellt gångbart, blir helt knas t.o.m. på engelska.

Ex:
    Laura Ingalls Wilder
    Gene Wilder

Och så nån som heter "Wilda" i förnamn?

(kommer att uttalas som "Wilder" men ser ut som om en mindre utbildad har försökt vara originell med stavningen)

Så njae. Namnet riskerar att klumpas ihop med avsiktliga försök, som
    Chayenne, Candi, Kacey och Wynonna eller Tristen och Cletus.

--
    Jag väntar nu bara på att någon, någonstans, på ett amerikanskt forum ska föreslå "Ilissabef"...

• Tjatte

Pretentiöst namn tycker jag, men det spelar ju ingen som helst roll. Döp henne till det som ni tycker är fint .

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Wilda?