• DamnCat

Nerkissad madrass, få den ren och luktfri?

Ja, min dotter kissade på sig rejält i natt och vi hade den plastade frottén på tork så det låg inte i sängen... Mao är madrassen helt nerkissad. Hon kissade så mycket att vi fått försöka rengöra sängbotten också och försöka få den lukfri, det var ju inte så svårt då trädoften snabbt tog över där.

Hur gör man med madrassen? Det har hänt en gång tidigare att hon kissade på sig rejält och då dränkte vi in kissfläcken med vatten, tog duschmunstycket och spolade och trampade sen ur vatten och så gjorde vi så några gånger. Det tog flera veckor innan madrassen hade torkat bara. Finns det något annat man kan göra? Har hört talas om en spray som heter Frebreze (tror jag det var) som ska vara bra för att få bort just dofter men om jag fattat det rätt så säljs den inte i Sverige längre? Det är känsligt med just kissdoften då vi har en katt som gärna ska kissa på sånt som luktar kiss...

♥ Lillgomzan 040502 ♥ Lilleman 090402 ♥
  • Svar på tråden Nerkissad madrass, få den ren och luktfri?
  • killenkott

Jaha,skulle just tipsa om Feebreze men den sälj alltså inte .
    Skumt!
    Har inget annat tips då.
    Puffar för svar då.

• killenkott

Jaha,skulle just tipsa om Feebreze men den sälj alltså inte .
    Skumt!
    Har inget annat tips då.
    Puffar för svar då.

• Snelson

jag såg på rent hus på fyran och där damsög de madrassen ren först, sen hällde de ut en massa bikarbonat som tog upp all fukt (bikarbonat vill alltid vara torrare än området runt om sa de) Sen damsög de av det igen för att få bort alla rester. Det med kissdoften, i samma avsnitt tipsade de om att gno in citron på sånt som man ville att katten skulle hålla sig borta ifrån, det kan ju kanske funka.

Om du går in på 4ans hemsida så finns nog avsnitten kvar där... de var hos en gammal tant som samlade på sig en massa saker :)

• DamnCat
    Snelson skrev 2009-09-15 18:26:35 följande:
    jag såg på rent hus på fyran och där damsög de madrassen ren först, sen hällde de ut en massa bikarbonat som tog upp all fukt (bikarbonat vill alltid vara torrare än området runt om sa de) Sen damsög de av det igen för att få bort alla rester. Det med kissdoften, i samma avsnitt tipsade de om att gno in citron på sånt som man ville att katten skulle hålla sig borta ifrån, det kan ju kanske funka. Om du går in på 4ans hemsida så finns nog avsnitten kvar där... de var hos en gammal tant som samlade på sig en massa saker :)
    Oh, tackar för tipset! Det ska vi testa :)
  • Falangist

Ättika har jag hört. Aldrig testat själv dock.

• DamnCat
    Falangist skrev 2009-09-15 19:46:14 följande:
    Ättika har jag hört. Aldrig testat själv dock.
    Vi testade det en annan gång, tror det var när katten kissat i någon av våra sängar. Men det stank ättika ett bra tag efteråt...
  • hejpa

potatismjöl är ett tips som jag fått av min mamma :) man strör ut det över kissfläcken och låter det suga upp all fukt, sen dammsuger man bara upp det.

• DamnCat
    hejpa skrev 2009-09-15 21:41:51 följande:
    potatismjöl är ett tips som jag fått av min mamma :) man strör ut det över kissfläcken och låter det suga upp all fukt, sen dammsuger man bara upp det.
    Ungefär som med bikarbonat då... Får väl prova och se vilket som funkar bäst
  • krypsyl

När våra barn kräkts i bilen köpte vi en spray på bensinmacken som tog bort lukten från sätena. Odor-X, luktborttagare för textil heter den. Den fungerade bra!!!

• DamnCat
    krypsyl skrev 2009-09-15 22:06:19 följande:
    När våra barn kräkts i bilen köpte vi en spray på bensinmacken som tog bort lukten från sätena. Odor-X, luktborttagare för textil heter den. Den fungerade bra!!!
    Tackar för det tipset också!
Svar på tråden Nerkissad madrass, få den ren och luktfri?