• ladymadonna

Åka buss med bebben i bärsele?

Jag funderar på att åka buss med min son på 8 månader, men att skippa barnvagnen och ta honom i bärselen istället. Jag tycker det är så bökigt att åka buss med barnvagnen. Det handlar om en resa på 2 mil. Någon som testat detta? Vet inte om det är dumt. Men visst borde han sitta säkrare i selen hos mig än i sin barnvagn, om det skulle hända en olycka? Fast frågan är kanske om han blir frustrerad av att sitta fast i selen hela tiden och att sitta med honom i knät är väl ingen jättebra idé. Näe, vet inte hur jag ska göra. Hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Åka buss med bebben i bärsele?
  • Findusfideli

Jag brukar åka buss med min bärsele, då min pojke ändå inte vill sitta i vagnen. Dock får jag plocka ur honom och så sitter han i mitt knä. Det fungerar fint och det är skönt att slippa krångla med vagnen. Han är 11 månader nu, men vi åkte när han var 8 mån också. Egentligen skulle det vara bra att kunna ha dem i en bilstol. Jag tycker varken det ena eller andra alternativet känns riktigt bra. Men hur som så brukar det fungera att ha selen på bussen. Hoppas du löser det hela på ett bra och smidigt sätt!

• Joico

Ojojoj, på vilket sätt tror du att ditt barn åker säkert i en bärsele?

Det finns inga alternativ alls för ett barn att färdas säkert, än i en bilbarnstol. Och absolut en bakåtvänd, för ett så litet barn. Det är helt omöjligt att hålla emot vid en krock eftersom man slår i bilbältet med sammakraft som om man skulle slå i marken om man ramlade ner från tredje våningen. Det finns inte en möjlighet att en sjal eller en bärsele klarar den kraft som det faktiskt handlar om - barnet åker rakt igenom selen eller vagnen. Alltså, det finns inga situationer där man kan åka utan att ha barnet i en godkänd stol, och klara föräldraansvaret. Det gäller enligt lag också. Du måste hitta på ett sätt att spänna fast barnet!

Att sätta barnet fast i vanliga bilbältet dubblar chansen att överleva i en krock. Att sätta barnet i en barnstol, vilket som helst, gör att chansen att överleva dubblas igen. Om barnet hamnar i en riktig bakåtvänd stol blir chansen att barnet överlever krocken nästan 100%!

• pussgurkan86

ibland tar jag min dotter i bärsele och det går bra. säkerheten är ju bättre om bebben är hos dig än i barnvagnen.

• Jossa 79

Men hur hade du tänkt att TS skulle spänna fast den bakåtvända stolen i en BUSS? Hon pratar om att åka BUSS, inte bil.....

Joico skrev 2009-09-15 21:27:46 följande:
    Ojojoj, på vilket sätt tror du att ditt barn åker säkert i en bärsele? Det finns inga alternativ alls för ett barn att färdas säkert, än i en bilbarnstol. Och absolut en bakåtvänd, för ett så litet barn. Det är helt omöjligt att hålla emot vid en krock eftersom man slår i bilbältet med sammakraft som om man skulle slå i marken om man ramlade ner från tredje våningen. Det finns inte en möjlighet att en sjal eller en bärsele klarar den kraft som det faktiskt handlar om - barnet åker rakt igenom selen eller vagnen. Alltså, det finns inga situationer där man kan åka utan att ha barnet i en godkänd stol, och klara föräldraansvaret. Det gäller enligt lag också. Du måste hitta på ett sätt att spänna fast barnet! Att sätta barnet fast i vanliga bilbältet dubblar chansen att överleva i en krock. Att sätta barnet i en barnstol, vilket som helst, gör att chansen att överleva dubblas igen. Om barnet hamnar i en riktig bakåtvänd stol blir chansen att barnet överlever krocken nästan 100%!
  • Joico

Alltså finns inga alternativ..

Jossa 79 skrev 2009-09-15 21:29:54 följande:

Men hur hade du tänkt att TS skulle spänna fast den bakåtvända stolen i en BUSS? Hon pratar om att åka BUSS, inte bil.....
  • Solisrosis

lite svårt att åka buss med bilbarnstol.

men TS - tror nog att säkerheten är bättre i bärsele än vagn..
    har däremot själv aldrig åkt buss med selen..

• Solisrosis
    Joico skrev 2009-09-15 21:31:23 följande:
    Alltså finns inga alternativ.. Jossa 79 skrev 2009-09-15 21:29:54 följande:
    vadå finns inga alternativ?

om man inte har körkrot, ska man inte ta sig någonstans med bussen då tycker du?
  • Granada

Jossa 79 skrev 2009-09-15 21:29:54 följande:

precis vad jag funderade pâ...ska man inte kunna ta bussen med barnen längre utan att vara olämplig som förälder???

TS: jag har alltid tagit mina barn i vagnen dâ den har ett bälte. Jag vet inte, men jag har tänkt att sitter de fast i vagnen borde ju den skydda mer än att jag har dem i famnen? Speciellt sedan de blev 2
  • ladymadonna

Jo, jag vet ju att en bakåtvänd bilbarnstol är det absolut säkraste. Men hur gör man om man inte har tillgång till bil? Bör man avstå från att resa? Hur gör ni andra som inte har nån bil?

• Hemlighet

Personligen så skulle inte jag åka buss med barn i varken bärsele eller i vagnen.

Det är ju som att åka i bil utan att ha barnet fast spänt.

• Dr Mupp

Säkrast är vagn med barnet sittande mot färdriktingen i sele och vagenn fasttspännd med band.
    Därefter kommer sele/sjal
    Och sen barn i vagn utan att sitta fast i sele
    minst säkrast är barn i knät och eget säte.

• millipore

Det beror på vilken typ av buss det är. Är det en "långdistansbuss" brukar det gå att sätta fast en bilbarnstol på de främre sätena. Är det en stadsbuss ska du ha barnet i vagn ställd mot färdriktningen. Som någon redan skrivit, bärsele eller knät är helt förkastligt ur säkerhetsaspekten men säkert det bekvämaste alternativet..

• Joico

Alla moderna bussar har bälte och då ska man absolut montera bilbarnstol. Ring bussbolaget. I värsta fall får man använda bara bältet, men det ger ett mycket sämre skydd. Se då till att använda ett säte som är mot färdriktningen

• Havsluft

Där jag bor (i en stor stad) finns det i princip inga bussar alls med bälte. Givetvis åker jag buss med min dotter ändå. Vi kan ju inte stanna hemma tills hon fyller 18. Har henne nästan alltid sittandes i vagnen, mot färdriktningen, men ibland måste jag ta upp henne och ha henne i knäet. Men jag åker bara buss i stadstrafik, och då känns ärligt talat olycksrisken väldigt liten.

• ladymadonna

Tack ni som har svarat! Nu har jag fått tag på bil med bakåtvänd barnstol, så den här gången slipper jag bekymra mig. Men det är ju faktiskt ett problem det här med transporter och småbarn. Jag kan tycka att alla bussar, eller åtminstone de som trafikerar landsbygden, borde ha en bakåtvänd barnstol monterad någonstans i bussen. Använder man babyskydd så kan man väl kanske ta med detta och montera med bussens bälte, men när barnet vuxit ur babyskyddet så blir det ju ganska mycket krångligare... Jag vet inte hur det ser ut i övriga landet, men här i Östergötland där jag bor har jag aldrig sett nån bilbarnstol på nån buss.

• Puma87
    Joico skrev 2009-09-16 21:14:31 följande:
    Alla moderna bussar har bälte och då ska man absolut montera bilbarnstol. Ring bussbolaget. I värsta fall får man använda bara bältet, men det ger ett mycket sämre skydd. Se då till att använda ett säte som är mot färdriktningen
    Jobbigt läge när ungen blir 3år och har en jätte stor och klumpig bilbarnstol. Och på alla linjer är det inmte alltid morderna bussar.

TS Jag håller med en hel del här att bärselen säkert är säkrare än barnvagnen om en olycka skulle vara framme.
  • Puma87

ch glöm inte att ni måste se till att bussen står stilla tills ni har monterat den klumpiga bilbarnstolen. Han som har tider att passa

Svar på tråden Åka buss med bebben i bärsele?