Hur vet man om man kommer att ångra beslut man tar???
Hej!
Det känns som om någon har kört in en elvisp i huvudet på mig och tryckt på full effekt. Det är en salig blandning av spruckna förväntningar, tvivel, framtidsrädsla, barnlängtan, statusstress, ångest, åldersskillnad, ambitioner och hemlängtan.
Det är så att jag har, mot mycket hård konkurrens och i flera gallringssteg, kommit in på en jättebra så kallade "högstatusutbildning" med efterföljande jobbgaranti. Utbildningen ligger inte i Sverige, vilket då har medfört att jag såklart har flyttat därifrån och bytt det underbara samboförhållandet med fästmannen till ett långdistansförhållade.
Utbildningen har nu varit igång i några veckor och jag har våldsam hemlängtan. Jag bokar dyra hemresor varje helg (kommer snart att gå i bankrutt!!) och på toppen av allt så har jag börjat tvivla på om det är det här jag håller på att utbilda mig till är det som jag verkligen vill hålla på med!? Just nu så känner jag att jag inte vill det, men jag är rädd att det är ångsten som talar och säger åt mig attjag inte vill det här eftersom jag vill åka hem. Och att jag om 5 år vaknar upp och ångrar mig som bara den för att jag var så dum att hoppa av och strunta i en sådan fantastisk chans!
Det finns en annan utbildning på hemmaplan som jag vill gå; men den är ganska "flummig" , är lätt att komma in på, har låg status och garanterar allt annat än ett jobb efteråt (och jag är rädd att det enda den i slutändan genererar är akademiska poäng i konvolutet och csn-skulder på banken).
Dessutom så lider jag av någon slags rädsla för nederlag. Om jag hoppar av här så är jag rädd för vad andra ska tycka om mig; att jag inte skulle vara kapabel att genomföra det här, att jag inte skulle klara av att flytta till ett annat land, jag skulle bli tvungen att gåtillbaka tillmitt gamla jobb ett tag, osv. Som om jag skamligt skulle komma hemlommandes med svansen mellan benen...
Min fästman sedan några år tillbaka som jag verkligen ÄLSKAR, (tack gode Gud för det; att kärlekslivet i alla fall är bra, så att jag slipper tampas med det också!), är 17 år äldre än mig. Jag är24 år och han är 41 och vi planerar första barnet inom två år, eftersom vi inte vill att han ska bli en allt för gammal pappa. Jag har en jättestark barnlängtan och skulle kunna skaffa barn imorgon! Så jag känner att det enda jag vill är bara att flytta hem, älska med min underbara älskling, få några barn, gå den osäkra "sämre" utbildningen, köpa ett hus och bara ha det bra. Men jag är LIVRÄDD för baksmällan som kanske kommer om några år! Tänk om jag ångrar mig! Att jag om några vårar och några vintrar sitter där med (härliga) småbarn, lån på huset, inget jobb (eller jo, kanske kan jag gå tillbaka till lagerjobbet jag hade på ICA sommaren -08) och tänker på hur bra jag hade haft det om jag hade pinat mig igenom ångest och hemlängtan och tvivel på yrkesval och fått ett fantastiskt karriärjobb.
Så nu till min egentliga fråga: Hur känner man att beslut man fattar är rätt? Vad är "magkänsla"? Hur hanterar man känslor av statuskomplex?
Snälla, alla här på FL brukar ge sådana fantastiska råd, med så mycket livserfarenhet och klockhet! Jag behöver ett utifrån-råd i det här kaoset! Stor kram på er alla!
/vilsen o förvirrad