• Anonym

Hur för man in ett stolpiller?

Jag har misstänkt gallsten och har fått stolpiller med hem att använda vid ett eventuellt anfall.
    STOLPILLER?
    Min sambo vill inte gärna hjälpa mig med detta, om det skulle bli nödvändigt.
    "Du når väl själv?!"
    Säger han...

Någon med erfarenhet? Kan man stoppa upp stolpiller på egen hand?
    Tips på hur man ska gå tillväga? Ligga i sängen? Stå framåtlutad? Jag har ingen aning.... :(

• Svar på tråden Hur för man in ett stolpiller?
  • Anonym

Ställ ena benet på en stol eller toan och luta dig frammåt. Inga som hellst problem.

• Anonym

Ok, verkar inte vara hela världen att göra detta på egen hand alltså?
    Tack så mycket =)

• Anonym

Har både vetskap om det på egen hand samt att jag jobbar inom vården.

Det bästa är om du sitter lite halvt hukad, tänk som att du är på väg att sätta dig på toa..men ha inte riktigt satt dig än..det är ett bra "läge".
    Det kan ju verka lite knepigt, men det är den trubbiga/platta sidan som ska föras in, och den som är "rundad" ska in sist... Ett tips är att du tar lite ljummet vatten på fingret och stryker runt kanterna (dem kan va ganska hårda) så att det blir lite mjukare och slätare..du kan även ta mjukgörande salva och stryka runt om...men bara lite..och ta bara lite vatten.

Sen när du väl ska föra in den så går det inte att du bara trycker in och tror att det är klart...utan du måste följa me en bit med fingret också, annars är det lätt att den far ut igen.

Om du kan torka dig efter toabesök, så kan du föra in stolpillret själv. Men om du vill ligga ner så kan det ju bli lite trixigt att göra det själv..så då måste du kanske ha hjälp... men jag vet inte om jag skulle tillåta min sambo föra in sitt finger i min rumpa, men det är upp till dig...

Lycka till.

• Anonym (Malin)

Jag har ganska stora erfarenheter av stolpiller eftersom jag i tonåren ofta hade migrän och fick medicin rektalt pga det. Har provat att både göra det själv och att få hjälp. Tycker det är smidigast att få hjälp, speciellt om man är lite medtagen av huvudvärk. Har snälla förstående föräldrar som hjälpte till med det på den tiden jag bodde hemma.
    Ett tips är att be den som för in pillret sätta in det en bra bit upp i ändtarmen. Annars kan det ploppa ut eller smälta och lägga sig längst ner mot analöppningen. Det medför att det kan bli kladdigt i trosorna om man råkar prutta lite. Inte så mysigt. Ursäkta detaljerna men. Så är det i alla fall.
    Men det är i vart fall inte obehagligt att få dem uppförda. Gör inte ont eller så.

Lycka till allihopa!   

Svar på tråden Hur för man in ett stolpiller?