• Skehamn09

Förskollärare och barnskötare gör precis samma saker...

Och har samma arbetsuppgifter ändå har förskolläraren mycket mer i lön. Fel tycker jag. ja jag vet. Det ena är en högskoleutbildning men ändå.

Jag har jobbat mycket på olika förskolor och vi gjorde exakt samma sak som förskollärarna. Det var ingen skillnad. Det var verkligen inte det.

Då får dom mycket mer lön bara för att dom är högskoleutbildade men man gör exakt samma saker.

• Svar på tråden Förskollärare och barnskötare gör precis samma saker...
  • solsken

Det är väl meningen att de ska vara mer ansvariga för verksamheten och vad som händer och sker. De ska väl sköta huvudplaneringen och huvudkontakten med föräldrar och rektorer osv.

Sen tror jag i och för sig att de kan ta med all personal och planera mer ihop för att alla ska få vara delaktiga men det är väl det som är den stora skillnaden.

• Tecken

Fast så är det ju inte överallt, i många kommuner har förskollärare det pedagogiska ansvaret. Det är skillnad på att ha genomgått en gymnasie- respektive högskoleutbildning. På gymnasiet lär man sig _att_ göra saker, på högskolan lite mer om _varför_ (grovt generaliserat).

Jag tycker att det är helt rätt att förskollärare har mer, och löneglappet borde vara ännu större än det är idag.

• Skehamn09

Jag anser att det ska vara lika lön för lika arbete.

Inom vården så tjänar man olika beroende på om man är undersköterska, sjuksköterska eller läkare tex och då har man också olika uppgifter.

Men på dagis gör man exakt samma sak och då ska det vara lika lön anser jag.

• Jen 82

På mina barns förskola så gör inte förskolelärarna och barnskötarna samma saker. Fsklärarna har det övergripande ansvaret för den pedagogiska verksamheten och gör upp hur verksamheten ska skötas baserat på läroplanen etc. De håller också i utvecklingssamtal etc och gör upp handlingsplaner där det behövs.
    Barnskötarna gör absolut ett super jobb i den dagliga verksamheten men eftersom att den ska vila på en pedagogisk grund är jag glad att vi har fsklärare också.

• Michas

Löneskillnaden beror inte på uppgifterna i sig utan på ansvaret. Självfallet så ska den som har studerat längre och även har större ansvar ha mer i lön, det säger sig ju självt. Barnskötaren får väl vidareutbilda sig om han / hon vill ha mer ansvar och mer lön.

• Fidelis ad urnam

Jag har också jobbar på olika förskolor under mina studier till förskollärare och kan säga att förskollärarna och barnskötarna inte gjorde samma saker.
    Som förskollärare planerade man barnens utbildning, fick in det pedagogiska tänket i det hela och tog fram olika lärorika lekar mm mm.
    Barnskötarna satt mest "barnvakt".

Jag tycker det är jättebra att de dels ska se till att alla inom förskolorna ska ha förskolelärarutbildning och att lönerna på så vis ökar, för de som har rätt utbildning.

Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • jaghopparhögt

Barnskötare är väl något som ska bort nu också?
    Nyanställning av barnskötare måste ju vara rätt liten.

• Frila2

Tänk vad olika man resonerar. För mig är det en självklarthet att den som läst till lärare för yngre åldrar på högskola/universitet ska ha mer i lön än en barnskötare som har en gymnasie- eller komvuxutbildning. 

Tanken är ju ändå att den som är utbildad lärare ska ha mer övergripande ansvar och vara den som det pedagogiska ansvaret och att det i samband med detta ska finnas skillnader i arbetsuppgifter. Som några andra påtalat så ska det inte nyanställas några barnskötare eftersom målet är att det mer eller mindre endast ska vara lärarutbildade som arbetar på förskolan. Sedan får man ju såklart jobba kvar även om man är barnskötare men inga nyanställningar av barnskötare ska göras.  

- Vill ni kika på min presentation, skicka ett mail till inboxen.
  • Alcarinque
    Frila2 skrev 2009-09-15 18:47:49 följande:
    Tänk vad olika man resonerar. För mig är det en självklarthet att den som läst till lärare för yngre åldrar på högskola/universitet ska ha mer i lön än en barnskötare som har en gymnasie- eller komvuxutbildning. 
    Tummen upp för detta inlägg!

Jag kan ju bara tala för mig själv men jag landade ju som en ganska saftig pankaka på jorden när jag började lärarutbildningen för fyra år sen. Jag var också av samma åsikt innan; att det var samma jobb som gjordes och således borde resultera i samma lön. Detta var dessutom en av de stora anledningarna till att jag alls söke utbildningen. Göta Petter vad naiv jag var då *skäms* Jag är helt övertygad om att jag inte hade utvecklats på samma sätt, varken i tanke eller handling, om jag hade jobbat dessa år istället för att utbilda mig.
  • iinea

Man kan aldrig jämföra en barnskötare, med en förskollärare. Jag personligen skulle helst se att det ENBART fanns högskole utbildade som arbetade på förskola. Man lallar liksom inte 3,5 år på en högskole utbildning, såklart man ska ha lön (tycker lönen är alldeles för låg) för mer kunskap.

Svar på tråden Förskollärare och barnskötare gör precis samma saker...