• Rastafairy

Waldorfpedagogik vad tycker ni om den?

Idag var jag på en förskola som är nyöppnad här i stan med waldorfpedagogik. Allt för att krossa mina fördommar om deras flummighet och insnöade attityder.

Det som möter mig är ett ca 7 kv stort rum...ne kankse lite större med träleksaker och små små prylar snäckor och stenar och en korg med garn och vassa trumpstickor på golvet. Även ett bord som är "se men inte röra" -ett årstidsbord i bra räckvidd för min ettåring.
    Besöket vart kortvarigt.

Lillan hade ont i magen (hård) och jag sa att vi blir nog bara där en stund "det finns toaletter" säger föreståndaren..jaha? Hon andvänder blöja.

Jag berättade om att vi brukar få till Familjecentralen som de största förskoleverksamheten i vår stad heter. Hon säger frågande "vad är det?"
    Borde man inte ha NÅGON koll på andra öppna verksamheter om man öppnar något i samma stad?

Jag vet inte men någon waldorf blir de inte för mig.
    Göra fåniga ljud till allting (red om kring på en käpphäst framför in dotter med skithöga fåniga gnäggningar) och överdriven fantasipådrivning och inlevelse. Nej blir lite FÖR mkt tycker jag. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Waldorfpedagogik vad tycker ni om den?
  • Rastafairy

kom igen....vill veta om ni har nå erfarenheter av dehär som jag klassar som flum.

• emmakatta

Jag är själv lärare och har MYCKET svårt för waldorf, att de inte ens får utbilda lärare säger nog mycket. Waldorfpedgogiken hör ihop med antroposoferna som har många sektliknade drag enligt mig

• Rastafairy

mEN FÅR DE INTE UTBILDA lärare? Vad lär de ut då?
    Är de bara "personligt lämpade" som får anställas...dvs frälsta på denhär skiten?

Jag menar....vill vi leka med kottar så kan vi gå ut i skogen :-P

• emmakatta

Alltså, de kan ju anställa rikiga lärare. Men dras egen utbildning håller ej sådan kvalite att de får examinera lärare.Sen har jag lärt mig följande:

* De får ej läsa högt ur bok för barnen
    * De får ej ha läroböcker i skolan
    * Barn under sju år saknar nyfikenhet(???????) och ska därför inte lära sig
    att läsa.
    *Grundaren Rudolf Steiner kan man skriva en hel bok om men jag kan väl förkorta med att han trodde på andar och var rasist.
    * Tankar på reinkarnation och tidigare liv har format Waldorfpedagogiken

• Rastafairy

eh.... oj.

inte konstigt att ja fick mysko vibbar.

De räckte för mig att jag sett två waldorflärare skutta runt och låta som besatta jävla djur haha

• Zelmilainen
    emmakatta skrev 2009-09-16 19:25:31 följande:
    Alltså, de kan ju anställa rikiga lärare. Men dras egen utbildning håller ej sådan kvalite att de får examinera lärare.Sen har jag lärt mig följande: * De får ej läsa högt ur bok för barnen* De får ej ha läroböcker i skolan* Barn under sju år saknar nyfikenhet(???????) och ska därför inte lära sigatt läsa.*Grundaren Rudolf Steiner kan man skriva en hel bok om men jag kan väl förkorta med att han trodde på andar och var rasist. * Tankar på reinkarnation och tidigare liv har format Waldorfpedagogiken
    man får läsa högt ur böcker och de tillåter skolböcker. dock i måttliga mängder. jag har heller inte hört nåt att yngre barn skulle sakna nyfikenhet.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • A Andersson

jag tycker den är helt ok pedagogik. har själv gått, dock bara till 7:an och min son går där nu.

• buselibus

Men att pedagogerna skuttar runt på käpphästar tycker jag är mycket bättre än att de står i en klunga och pratar strunt (som jag erfarit på flera förskolor). Mina barn hade nog tyckt det var jättekul. Sen vet jag inte så mycket men en vän har gått på en sån skola i Tyskland och hon blev helt normal och pratar jättebra om den. Flera skådespelare har också gått på Waldorf.

Sen har jag hört att de bara har ekologisk mat vilket också är ett plus. Det är nog olika kvalité från förskola till förskola men att de inte har de typiska leksakerna hade inte jag sett som ett minus. Förskolan ska vara ett komplement till hemmet och barn behöver saker att leka men inte just leksaker.

• emmakatta
    Zelmilainen skrev 2009-09-16 20:02:05 följande:
    man får läsa högt ur böcker och de tillåter skolböcker. dock i måttliga mängder. jag har heller inte hört nåt att yngre barn skulle sakna nyfikenhet.
    Jag tror att det är olika från olika skolor, har inte hört så bra saker från Uppsala waldorf till exempel men örebro där jag bor verkar inte vara lika hardcore
Svar på tråden Waldorfpedagogik vad tycker ni om den?