• LisaHampus

Hund-svullnad på tassarna

De började för dryga 3-4 veckor sedan.. Såg att våran hund sprang iväg i ett dike, reagerade över nåt och kom till mig .Senare på kväll värkade han slö och såg att han hade en lätt svullnad på ena tassen, uppe på tån. RInge vetrinären men dom misstänkte inte ormbett....
     dagen efter såg jag en liten svullnad till på en annan tass.. Mer som en blåsa, tänkte då att de kanske var ett jordgetingbo eller liknade. Vi höll de underkontroll å de röda försvann men blåsan är kvar.
    Han har nu fått sådana blåsor mellan flera tår på nästan alla tassar..Nu när han stod upp såg jag ett visst tryck på blåsan å den var spänd å hård.
    Tänker kontakta vetrinär men tänkte oxå fråga er om någon vet va tusan detta kan vara.

• Svar på tråden Hund-svullnad på tassarna
  • köttbullelydnad

Inte den blekaste. Ni har inte gått och kollat i diket vad det kan ha varit?

• MaNiMi

Det finns något som heter funkolos, eller något liknande som hundar kan få som hårda blåsor mellan tårna.

• MaNiMi

Det är alltså en form av böld som jag tror att veterinär bör kolla upp.
    försökte söka på det nu , men fick inte fram så mkt så tror att jag inte stavat det riktigt rätt. Ska kika om det var i hundsjukdomsboken jag läst om det tidigare.

• MaNiMi

furunkulos hette det visst och det kan du googla på så får du fram mer info och bilder om det kan vara det hunden råkat ut för.

• LisaHampus
    MaNiMi skrev 2009-09-15 22:40:05 följande:
    furunkulos hette det visst och det kan du googla på så får du fram mer info och bilder om det kan vara det hunden råkat ut för.
    åå tack så mycket ja visst är de det han har... är iallafalll 90% säker... jag är ju ingen vetrinär men allt verkar som de är det.
    står ju även att såpabad kan lindra...

tack så hemskt mycket nu vet man vart man ska gå på...

våran hund får de ena med de andra nuförtiden..fattar inte....
  • LisaHampus
    köttbullelydnad skrev 2009-09-15 21:59:21 följande:
    Inte den blekaste. Ni har inte gått och kollat i diket vad det kan ha varit?
    NEj omöjligt att kunna se... de var dike skoog, våtmark å en sjö... han var nånstans mitt imellan diket å våtmarken...
  • Nocturna

låter som förgiftning..

Åkrarna harj hu bekämpningsmedel.

Hft en hund med samma symptom.. Gift....helt enkelt

samma en annan veva drack hon ur annan åkerbäck så att säga.. ser klart och fint ut.. men där med tungans vullna upp och blev blå

• LisaHampus
    Nocturna skrev 2009-09-30 01:28:03 följande:
    låter som förgiftning.. Åkrarna harj hu bekämpningsmedel. Hft en hund med samma symptom.. Gift....helt enkelt samma en annan veva drack hon ur annan åkerbäck så att säga.. ser klart och fint ut.. men där med tungans vullna upp och blev blå
    De är allergi han har fått.. Mot kvalster. Visar proverna iallaflall. Han går på antibiotika nu å sedan ska vi testa oss fram lite vad som kan funka. SKa pröva med ett schampoo till å börja med....
  • Nocturna

Skönt att nivet va de är nu.. och hoppas de blir fram i slutändan..

Svar på tråden Hund-svullnad på tassarna