• krito

Ph värde...hjälp

Hej!

Jag förstår inte hur man kan kolla sitt ph-värde med stickor?

Som jag har förstått det så kan det ligga något i om kvinnan är basisk eller sur om det blir en pojke eller flicka..????

Är det urinen man kollar? men den borde ju vara ganska lika hos alla.
    Hur gör man?

• Svar på tråden Ph värde...hjälp
  • Thide

Ja det är ph-värdet i urinen man mäter som normalt sett skall ligga på 6. Mitt ph-värde ligger för tillfället på 8 har jag hipp som happ fått veta av en ssk-student på mvc. Jag som verkligen ville att könet skulle bli en överraskning på förlossningsdagen hoppas därför att metoden har en låg tillförlitlighet så jag får fortsätta vara nyfiken.

Metoden med stickan är ungefär detsamma som med ett gravtest. Man doppar i urinen och avläser mot en mall på förpackningen. Trixet är väl att få tag i sticka om man inte jobbar inom vården..

• krito

Hej!

Stickor finns att köpa på apoteket om det är rätt som jag tänker på??? de heter universal.
    Men är det inte konstigt om urinen helt plötsligt ligger på "konstiga" värden under en graviditet...???
    Om du har värdet 8 hur utläser man då det? är det högt, lågt... kan man jämföra det värdet med eventuellt pojke eller flicka??

• Thide

Värdet 8 är basiskt och skall då enligt den här metoden utläsas som pojke. Idag tog jag ett test på jobbet och nu är jag sur, viket alltså skulle innebära en flicka. Så könet varierar från dag till dag helt enkelt. Tycker inte att det verkar vara någon bra metod. Men du har rätt i att eftersom man skall normalt ligga på 6 och de flesta gör det, så är det ju dessutom svårt att utläsa. Man får helt enkelt se om det lutar åt 7 eller 5.

• krito

Ja...då är det ingen pålitlig metod. För min del lutar det åt 7 mer än 5. Spännande att se vad det betyder...

Svar på tråden Ph värde...hjälp