• Flutterby

Får man alltid "överskottshud" om man går ner mycket i vikt?

Det finns ju ett antal TV-program om viktminskning, plastikkirurgi etc och det verkar vara mycket vanligt att man behöver operera bort den hängande, slappa överskottshuden efter en kraftig viktminskning. Blir det alltid så?
    Jag skulle behöva gå ned över 20 kilo, kommer jag att få sådana problem då? Vem bekostar en sådan operation i så fall? Kan man gå ned i vikt utan att få dessa problem? Måste man gå ned väldigt sakta då?

Många frågor, hoppas någon orkar svara!

• Svar på tråden Får man alltid "överskottshud" om man går ner mycket i vikt?
  • lunkentuss

Beror nog på många saker -hur snabb viktnedgången är, anlag, kroppstyp, vart den mesta övervikten sitter och såklart hur stor man är från början.

Jag har gått ner 16 kg o jag har iaf inte fått slapp hud av det Inte alls...!

• Mariohn

Näh! Gick ner ca 16 kg på 2 månader och ingen överskottshud. Tränar man får man muskler.

• Flutterby

Jag gick ju ned mycket när jag ammade, då rasade jag ca 20 kilo på kanske 7-8 månader, då hände inget.

• Flutterby
    Mariohn skrev 2009-09-15 23:10:03 följande:
    Näh! Gick ner ca 16 kg på 2 månader och ingen överskottshud. Tränar man får man muskler.
    Ja, det är kanske träning som ska till då, så att man ser till att inte bli slapp...
  • 010306

Jag har gått ner 22 kg på 11 mån & har inte mkt sånt alls. Men har tränat mkt också just för att motverka. Gick ner från 80 till 58 kg.

• Cillalilla

Om man får mycket slapp hud som hänger och det skapar medicinska problem, tex exem, svamp mm i vecken så ska man söka för det hos sin husläkare.
    Man kan då få en bukplastik via kirurgen. Dvs inte att du går till en privat plastikkirurg.
    Vill bara säja att det är inte självklart att man får det, men man kan!

Svar på tråden Får man alltid "överskottshud" om man går ner mycket i vikt?