• sallybuse

Stuvade makaroner.

Finns ju en del sätt att göra de på.Hur gör ni???

• Svar på tråden Stuvade makaroner.
  • Lussekatten87

Jag kokar gammaldags idealmakaroner eller vanliga makaroner(kungsörnens)tills de är halvklara,då häller jag av vattnet.
    Häller på mjölk,i med ½ grönsaksbuljongtärning,en klick margarin och svartpeppar.Låter det koka ett tag och sedan reder jag med vetemjöl+vatten.

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • Kryddburken

Alternativ 1 & 2 :

1 :
    Smält smör i en kastrull, slå på mjölk och häll i makaroner. Låt koka upp. Sjud på svag värme under omrörning ca 20 min. Salt + vitpeppar + muskot och en liten gnutta socker.

2 :
    Koka makaroner som vanligt i vatten.
    Gör en vit grundsås i kastrull nr;2. Smält smör + vetemjöl + mjölk. Krydda med salt + vitpeppar + muskot + en liten gnutta socker och slå över makaronerna när du hällt av dom!

• sallybuse
    Lussekatten87 skrev 2009-09-15 23:08:47 följande:
    Jag kokar gammaldags idealmakaroner eller vanliga makaroner(kungsörnens)tills de är halvklara,då häller jag av vattnet.Häller på mjölk,i med ½ grönsaksbuljongtärning,en klick margarin och svartpeppar.Låter det koka ett tag och sedan reder jag med vetemjöl+vatten.
    Ok så gör inte jag.Jag kokar makaronerna i mjölken tills dom tjocknar.Men man måste röra hela tiden annars bränns de fast i botten.Och vi tycker de sättet är gott.
  • LA Woman
    sallybuse skrev 2009-09-15 23:12:06 följande:
    Ok så gör inte jag.Jag kokar makaronerna i mjölken tills dom tjocknar.Men man måste röra hela tiden annars bränns de fast i botten.Och vi tycker de sättet är gott.
    Jag kokar på mycket svag värme med enkronor på plattan under grytan
  • bebbelängtan

jag gör bechamelsås som jag sedan blandar med makaronerna.. så har vi alltid gjort i min familj när jag växte upp.. *L*

• middiz

Kokar idealmakaroner som vanligt i vatten.
    Gör en vit grundsås i en annan kastrull. Kokar upp mjölken, blandar mjölk och vetemjöl och häller i som en toppredning. Låter stå och puttra ca fem min. Krydda med salt, vit och svartpeppar  och slå över makaronerna när du hällt av dom!

Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • cirpen

Kokar som det står på paketet till gammeldags makaroner.
    Det absolut viktigaste är muskotnöt!

Svar på tråden Stuvade makaroner.