• felicia6

Detta med renovera då man är gravid

Hur funkar det?

Vi ska tapetsera några rum och så ska vi måla en kortsida i tv-rummet..
    Kan jag va med o göra det, lr är det jättefarligt för mitt barn?
    Målarfärgen var nån slags akrylfärg har jag för mig, o klistret är vanligt tapetklister..

• Svar på tråden Detta med renovera då man är gravid
  • Marie N

Har målat o tapetserat som en tok under båda mina graviditeter,o mina barn mår finfint

• Pius

finns en del trådar i ämnet, sök på måla eller så...

jag skulle inte göra det, varken måla eller tapetsera, även tapetklister gör att kemikalier från tapeterna frigörs...

man kan googla lite också, jag gjorde det i nån annan tråd men orkar inte göra det igen (lite lat ) men det finns iaf info att hämta.

Lycka till!

• Pius

det är risken för allergier som ökar med typ 50%... det är klart att man kan ha tur, eller så kan man ha otur...

• Hexx

Hmmm, jag har bara hört att man inte ska måla med oljebaserade färger.
    Tapetsera kan vällan inte vara farligt?

• Marie N

Appropå färger,de allra flesta färgerna är ju vattenbaserade nu för tiden....inget farligt med det.Däremot kan du ju vädra ordentligt felicia6,så du slipper andas in klister osv.Även om det inte är skadligt så blir man ju lite tung i huvudet efter ett tag.

• felicia6

För jag vill ju så hemskt gärna hjälpa till
    Där vi ska måla är ju väggen precis brevid altanen, så då kan jag ju ha öppet altandörren medan jag målar..

Och sen så vid tapetseringen så kan jag ju gå ut lite då o då och så kan vi ju ha fönster öppna..

Vi kommer tapetsera o så INNAN vi flyttar in, så vi kommer inte behöva vistas där mer än just då vi tapetserar o målar, vi kommer alltså inte sova i det lr dyligt..

• Marie N

felicia...Kör på!Det är ju så kul! Tänk på att inte överanstränga dig bara,o att inte stå på den svajjigaste stegen om du målar högt upp

• felicia6

Marie N, hehe, nej, jag tänker köra ungefär i min längd, sen får någon annan ta över målningen över det

• jojjo113

Akryl är väl olje färg??

Är det det så ska du inte ens vara i närheten på flera dagar!

• jojjo113

Har precis sök efter akrylfärg och du ska absolut inte måla med det när du är gravid!! Det klassas som farligt avfall och gör det det så ska du undvika andas in det när du väntar barn! Du kan inte heller direkt vara hemma när det målas med det...

• felicia6

jojjo113, jag är inte helt säker på om det var just acrylfärg lr jag som läste knasigt.. ska kolla det lite senare..

• Pius

hej igen, sorry att jag tjatar, men när vi renoverade så surfade jag runt rätt mycket och läste i böcker och grejjade. Varken olje- eller vattenbaserade färger är bra, inte heller tapetsering. Punkt slut. Sen om man bara gör det lite eller mycket, vädrar som en tok eller inte osv kan ju säkert påverka men jag skulle ha svårt att bedöma; när är tillräckligt länge och hur mycket ska jag vädra.

Jag är smått paranoid I know. Men jag skulle låtit bli.

men valet är ju fritt. hoppas det blir fint när det väl är klart!
    Lycka till

• Senap

Klipper in mitt svar från en annan tråd:
    Som del i en färghandlarfamilj slänger jag mig in i debatten om färg.

Alla färger innehåller ämnen som kan vara skadliga eftersom det är de som ger själva färgpigmentet. MEN i moderna färger (alltså de som säljs nu och inte stått i garderoben 10+ år) är mycket bättre på att binda dessa ämnen till lösningen.
    Lösningen: Bör man välja en vattenbaserad då man är gravid eftersom oljebaserade färger innehåller lacknafta el. liknande som bör undvikas.
    Det finns även allergivänliga färger som är extra snälla - och de kan ju vara ett alternativ när man är gravid och ska måla.
    Ha ordentlig ventilation när du målar så är risken väldigt liten.

Det finns olika typer av tapetklister men det som man löser upp i vatten är baserat på cellulosa - alltså organiskt . Det kan man äta och leva på (även om jag inte rekommenderar det ) Kolla dock ev. tillsatser som antimögelmedel (som inte behövs men säljer).

Ingen färg är ju sedan direkt nyttig att suga på (bebbar har en tendens att suga på saker t.ex. spjälsängen) Färdigköpta möbler ska vara värmebehandlade (härdade) så de har en hård yta så färgen ej släpper ifrån sig ämnen. Men när man målar bebbesaker själv så ska man tänka på att välja en högblank färg då de ger hårdare ytor än matta (som då alltså släpper mer färg)

Hoppas det hjälpte i färgdjungeln. Lycka till!

Svar på tråden Detta med renovera då man är gravid