• Anonym (frustrerad)

Jag tror min vän är en energitjuv

Jag tror min kurskamrat är en liten energitjuv, kanske inte en fullkomlig version av energitjuv men det räcker det sättet hon är det på!

Hon är en rapp liten tjej som har stort hävdelsebehov. Hon ska klara allt och hennes mantra är "inga problem!", hon fixar allt. Hon är besserwisser och vill gärna glänsa med hennes kunskap men tar även för givet att andra människor ska hänga med på allt hon säger och när hon tar det för givet vågar ju ingen fråga vad hon menar. Hon kör sitt eget race - samarbete vad är det? Hon lyssnar inte för fem öre, avbryter gärna mig när jag pratar med sitt mantra "inga problem!".

Hon kan fråga t.ex. om vägbeskrivning och sen när jag kommer med ett svar så avfärdar hon det och säger att "nej men det kan ju inte vara den bästa vägen?!" och sen har hon ändå en egen idé om hur man kör bäst för att hitta dit. Varför frågade hon isf?

Hon har en förmåga att köra över en, det är bara hennes tankar som räknas. Hon försöker ibland vara liiiite samarbetsvillig och säger saker som "ja, men det är ju bara min tolkning av kurslitteraturen och det behöver ju inte vara rätt..", men jag får en känsla av att det är bara en replik hon har lärt sig.

Igår så var hon hemma hos mig för att vi skulle förbereda en redovisning, när vi var klara och hon gick hem så var jag helt SLUT! Jag var så trött mentalt och t.o.m. lite nedstämd.

Hon pratar inte negativt om saker och ting eller drar ner en på det sättet, men hon ska hela tiden verka så säker och tuff på ett så konstlat sätt så man ser igenom det rätt så tydligt. Hon är nog inte alls säker i sig själv innerst inne och det är genom prestationer hon är något, genom att kunna glänsa med massa kunskap som hon är värd något.

Men det är hennes problem, mitt problem är att varje gång jag träffar henne så dränerar hon mig på energi. Jag gillar inte att jag har "fastnat" med henne på utbildningen. Vi har gått nu tre terminer och alla kurskamrater har grupperat sig med varandra. Min energitjuv söker sig hela tiden till mig som en igel fastän jag försöker sätta mig bredvid andra på föreläsningarna. Hon kanske ser en trygghet i mig för att jag är så lugn och smidig person? I vilket fall som helst vill jag inte vara fast med henne i fyra terminer till! Vad gör jag? Hur står jag ut med henne??

• Svar på tråden Jag tror min vän är en energitjuv
  • Anonym

Du verkar upprörd och hon verkar ju ändå rätt säker på sig själv.
    Du tror inte att det kan vara så att du är avundsjuk på henne?

• VinterNoll2

Ingalill Roos har skrivit en bok som heter "Energitjuvar: i familjen, i relationen och på jobbet"

I beskrivningen av boken på Adlibris så står det:
    "Finns det någon i din närhet som gör dig oförklarligt trött och får dig att må dåligt? Någon som inte lyssnar på dig, som kränker dig och ger dig dåligt samvete? Då har du antagligen mött en energitjuv.
    Energitjuven finns i alla sammanhang och kan vara vem som helst: en partner, ett syskon, en vän eller en kollega. Han eller hon bekräftar sig själv genom att nedvärdera andra och suger på så sätt energi från den drabbade."

Det låter ju som om din vän är en energitjuv...

• Anonym (Lila)

Nytt försök :)

Sådana personer är skitjobbiga att vara jämte.

Jag ha råkat hamna vid omgångar med några personer som vid grupparbete på lektionstid.
    När vi ska diskutera så är de typ knäpptysta.. och sen efter ett tag så fråga de vad var uppgiften. Jag ha försökt dra igång diskussion varje gång, men är helt slut pga de tar dö på den medesamma. Sen sist började de bubbla om tatueringar och allt annat privat. Vet inte hur jag ska göra för att hamna i en normal grupp.

Min morfars fru var ett tag energitjuv, visste inte hur jag skulle göra för att inte hamna själv med henne. Typ allt var fel, och hon visste bättre än en själv. Fast hon hade aldrig varit i några av mina situationer. t.o.m. min mamma tyckte hon var skitjobbig. Då testade hon en gång att typ vara positiv och ge beröm till henne (när det var tillfälle), hon förstod att morfarsfru inte hade så bra självförtroende utan var tvungen att hävda sig hela tiden och efter det så tycker de flesta att hon går att umgås med.

*kramisar*

• Anonym (frustrerad)

Upprörd är jag då jag är trött på hennes dränering av min energi. Avundsjuk är jag inte då jag inte skulle vilja vara som hon, besserwisserkunskap är inte något jag värderar i mitt liv, för mig är det viktigt att vara tillfreds med sig själv.

Anonym skrev 2009-09-16 10:21:08 följande:
    Du verkar upprörd och hon verkar ju ändå rätt säker på sig själv. Du tror inte att det kan vara så att du är avundsjuk på henne?
  • Anonym (frustrerad)

Har du läst den boken? Är den bra? Jag kanske borde låna eller köpa den..
    Det du skriver kort och sammanfattningsvis stämmer väl in på henne!

VinterNoll2 skrev 2009-09-16 10:25:08 följande:
    Ingalill Roos har skrivit en bok som heter "Energitjuvar: i familjen, i relationen och på jobbet" I beskrivningen av boken på Adlibris så står det: "Finns det någon i din närhet som gör dig oförklarligt trött och får dig att må dåligt? Någon som inte lyssnar på dig, som kränker dig och ger dig dåligt samvete? Då har du antagligen mött en energitjuv. Energitjuven finns i alla sammanhang och kan vara vem som helst: en partner, ett syskon, en vän eller en kollega. Han eller hon bekräftar sig själv genom att nedvärdera andra och suger på så sätt energi från den drabbade." Det låter ju som om din vän är en energitjuv...
  • Anonym (frustrerad)

"Min" energitjuv är inte knäpptyst. Hon älskar att prata på föreläsningar, stå i centrum, diskutera..

Då jag har insett att hon nog har dålig självkänsla då hon måste visa sig så duktig hela tiden och är prestationsinriktad ut i fingertopparna så kanske det kan hjälpa att ge henne lite positiv feedback? Fast just nu i skrivandets stund, när jag fortfarande är trött efter igår, så tar det emot. Men så kommer det ju dagar då jag har hittat min energi igen och hon är rätt så okej att vara med, och då kan jag ju ge henne ngn positiv komplimang. Jag ska ju inte hårddra det och säga att hon är hemsk jämt, hon har några bra sidor också. Även besvärliga personer har ju ngn bra sida om man tittar noga, de flesta iaf.

Anonym (Lila) skrev 2009-09-16 10:33:26 följande:

Nytt försök :) Sådana personer är skitjobbiga att vara jämte. Jag ha råkat hamna vid omgångar med några personer som vid grupparbete på lektionstid. När vi ska diskutera så är de typ knäpptysta.. och sen efter ett tag så fråga de vad var uppgiften. Jag ha försökt dra igång diskussion varje gång, men är helt slut pga de tar dö på den medesamma. Sen sist började de bubbla om tatueringar och allt annat privat. Vet inte hur jag ska göra för att hamna i en normal grupp. Min morfars fru var ett tag energitjuv, visste inte hur jag skulle göra för att inte hamna själv med henne. Typ allt var fel, och hon visste bättre än en själv. Fast hon hade aldrig varit i några av mina situationer. t.o.m. min mamma tyckte hon var skitjobbig. Då testade hon en gång att typ vara positiv och ge beröm till henne (när det var tillfälle), hon förstod att morfarsfru inte hade så bra självförtroende utan var tvungen att hävda sig hela tiden och efter det så tycker de flesta att hon går att umgås med. *kramisar*
  • VinterNoll2

Anonym (frustrerad) skrev 2009-09-16 10:51:52 följande:

Har du läst den boken? Är den bra? Jag kanske borde låna eller köpa den..Det du skriver kort och sammanfattningsvis stämmer väl in på henne!
    Jag har läst den och jag tyckte den var bra, den finns på pocket så jag tycker absolut att du ska köpa den!
Svar på tråden Jag tror min vän är en energitjuv