• myrstacken

Hur går man tillväga när man ansöker om vårdnadsbidrag?

Hur går man tillväga när man ansöker om vårdnadsbidrag?

Måste jag ha tagit ett visst antal dagar och DÅ ansöka eller kan man ansöka INNAN dagarna går ut så att inbetalningarna (Föräldrarpenningen och vårdnadsbidraget) överlappas?

Räcker det med att fylla i en blankett eller bör man skriva ett personligt brev också? Någon som vet?

• Svar på tråden Hur går man tillväga när man ansöker om vårdnadsbidrag?
  • The Black Lady

Man brukar få all info på sin kommuns hemsida.

• myrstacken

Såhär står det: "Ansökningsblankett
    Klicka på dokumentet "Ansökningsblankett - ansökan om vårdnadsbidrag" nedan för att öppna ansökningsblanketten, som är en ifyllnadsbar pdf.

Intyg från försäkringskassan ska skickas med din ansökan
    Vårdnadsbidrag får lämnas tidigast efter det att 250 dagar med föräldrapenning tagits ut. Intyg från Försäkringskassan ska skickas med ansökan. Den sökande kontaktar själv försäkringskassan och begär intyg (FK8450) om antal uttagna förädrapenningsdagar i samband med barns födelse, sjukpenning eller grundnivå.

Skicka ansökan!

Innebär det att det kommer bli ett glapp då med inbetalningarna?

Låt oss säga att jag dagen efter jag tagit ut mina 250 dagar skickar in ansökan. Då tar det ju handläggningstid osv. Det kan ju innebära att jag inte får varken föräldrarpenning eller vårdandsbidrag udner kanske två månader.

Är det så för alla? Man kan inte söka i förväg så att säga?

The Black Lady skrev 2009-09-16 10:31:09 följande:

Man brukar få all info på sin kommuns hemsida.
  • The Black Lady

Ring din kommun och fråga.

• 071001

Menar de inte helt enkelt att inget vårdnadbidrag betalas förrän efter 250 fp-dagar? Du kan således skicka in en ansökan om att vårdnadsbidraget ska börja betalas ut from det datum som är dagen efter din sista fp-dag är tagen.
    Så tolkar jag det.

• myrstacken

Aha, och sedan kontrolleras det att jag tagit ut dem 20 dagarna. Ok, I get it.

071001 skrev 2009-09-16 11:05:34 följande:
    Menar de inte helt enkelt att inget vårdnadbidrag betalas förrän efter 250 fp-dagar? Du kan således skicka in en ansökan om att vårdnadsbidraget ska börja betalas ut from det datum som är dagen efter din sista fp-dag är tagen.Så tolkar jag det.
  • 071001

Ingen expert på fk´s regelverk, men jag tycker själv att det låter logiskt.

• myrstacken

Vill kommunen först gödkänna en för att få vårdnadsbidrag. Komma hem och titta eller hur är det med den biten? Dem kanske inte bara ger ut det hux flux?

• 071001

Det har jag ingen aning om, men det tror jag inte. Vad skulle ditt hem ha med saken att göra?

• myrstacken

Läste en artikel i Uddevalla att man gör så där.

Men vi bor ju inte där.

071001 skrev 2009-09-16 11:33:05 följande:
    Det har jag ingen aning om, men det tror jag inte. Vad skulle ditt hem ha med saken att göra?
  • 071001

Vad knasigt, kan inte alls förstå vad de två sakerna har med varandra att göra. Kolla på Sdf´s hemsida. Står säkert mer info där.

Svar på tråden Hur går man tillväga när man ansöker om vårdnadsbidrag?