• xxmeyaxx

Ni som åkt till Los Angeles..

.. Hur mycket har det gått på, för er? Per person.
    Jag har aldrig varit utomlands förut och nu funderar jag på en resa dit.

« Feel the magic of Meya »
  • Svar på tråden Ni som åkt till Los Angeles..
  • evaoregon

Menar du hela kalaset med flyg, hotell, mat etc? Jag bor i USA och har varit i Los Angeles några ggr. Hawaii och Californien är de dyraste staterna att semestra i, men det går ju att hitta billigare hotell. Leta hotell på tripadvisor, hotels.com eller liknande så ser du hur mycket det kommer att kosta. Flygresor kan du leta på nätet. Maten kan kosta lite olika beroende på var man äter, det finns ju hyfsat billiga restauranger och väldigt dyra.

• xxmeyaxx

Jo, jag menar hela kalaset.. Och jag kan verkligen tänka mig att det är jättedyrt.

• jlhm
    xxmeyaxx skrev 2009-09-16 12:18:49 följande:
    .. Hur mycket har det gått på, för er? Per person. Jag har aldrig varit utomlands förut och nu funderar jag på en resa dit.
    Vill inte skrämma dig men LA kanske inte är det bästa turiststaden för någon som aldrig har varit utomlands.
    Vad är anledningen till att du vill åka till just LA ?
  • xxmeyaxx

Finns många orsaker. Orkar inte rabbla upp alla

• vackrastarflow
    xxmeyaxx skrev 2009-09-16 20:22:35 följande:
    Finns många orsaker. Orkar inte rabbla upp alla
    Jo fan, LA är skitbra att turista i!! Och ta alla dina anledningar och infria dem, du kommer ha en fantastisk tid! Jag kan tyvärr inte säga hur mycket pengar det går åt, eftersom jag inte turistat där, bara åkt dit för att bo och plugga.

Men en liten snabb framräkning:
    Flyg: mycket beroende på säsong. Lågsäsong mellan 4000-5000 och högsäsong 7000-8000 per person.
    Hotell är inte direkt billigt men de flesta har bra standard. Tänk bara på att kolla upp området, det finns en del område som inte är lika bra som de låter (tex Downtown och Hollywood). Räkna iaf med 1000 kr natten.
    Mat är helt okej prismässigt. Lägenhet kan ju vara bra om man vill hålla nere kostnaden, så man kan laga lite själv. Men restaurang är generellt billigare än i Sverige och mataffärer är generellt dyrare än i Sverige. Så allt är relativt.
    Sen kommer ju shoppingen... Spara redan nu Och ta med två resväskor var, och låt den ena vara tom!

Behöver du tips är det bara att höra av sig! Jag känner till en hel del pärlor efter att ha bott där några år
  • xxmeyaxx

Tack så jättemycket!
    Nog har man ju hört talas om stället. Man vill ju liksom se det som man ser på filmer och bilder. Hahaha.

• vackrastarflow

Jag planerar själv en resa dit till nästa sommar! Men jag har förmånen att ha nån att bo hos.

Bil glömde jag. Ni måste hyra bil! Men det kostar inte massor, det beror såklart på hur länge ni ska vara där. Det är väldigt svårt att ta sig runt utan bil.

• xxmeyaxx
    vackrastarflow skrev 2009-09-16 21:23:17 följande:
    Jag planerar själv en resa dit till nästa sommar! Men jag har förmånen att ha nån att bo hos.Bil glömde jag. Ni måste hyra bil! Men det kostar inte massor, det beror såklart på hur länge ni ska vara där. Det är väldigt svårt att ta sig runt utan bil.
    Jasså, är det?
  • vackrastarflow
    xxmeyaxx skrev 2009-09-16 21:26:17 följande:
    Jasså, är det?
    Ja tänk på att LA county är i storlek med Skåne, tryck in ca 15 miljoner invånare och minst lika många bilar Kommunen består av ca 80 städer, där en del utgör det som vi här i Sverige anser vara LA (tex Santa Monica, Beverly Hills och Hollywood). Alla städerna har egna borgmästare mm. Det kan ta ett par timmar att ta sig från Hollywood ut till stranden om man åker vid fel tidpunkt. Utan hemsk trafik tar det ca 20-30 minuter. Med bil då alltså.

Buss finns, men det är inte att rekommendera. Det är en viss "klientel" som åker buss. Även metro finns i de centrala delarna men mina vänner blev inte rekommenderade att åka efter en viss tidpunkt av poliserna som patrullerade på metron när de åkte sent på kvällen... Det säger ju en del.
    Bil är alltså i princip nödvändigt om man inte vill spendera dagarna i en buss samt är intresserad av sin egen säkerhet LA är generellt ingen fara att vistas i (inte ens South Central eller Compton) men det finns vissa områden där man ska vara uppmärksam på det som händer.

Områden där du kan känna dig säker är fler än tvärtom. Jag kände mig säkrare att röra mig ute på kvällen där än i Sverige. Håll dig till nordvästra LA, när det gäller boendet iaf. Hollywood är värt ett besök men bo inte där för tusan
    Om jag får förslå så rekommendera Santa Monica som är otroligt mysigt och ligger precis vid havet. Det händer mycket där och om man känner sig pigg i benen kan man gå/cykla/åka inlines till Venice Beach som är ascoolt.

Nu babblar jag igen Men det tar lång tid att ta sig runt LA och det tar ännu längre tid om du åker public transportation.
  • vackrastarflow

"mina vänner blev inte rekommenderade att åka efter en viss tidpunkt av poliserna"

lite felplacerat "inte" ska vara:
    mina vänner blev rekommenderade att INTE åka efter en viss tidpunkt av poliserna

Svar på tråden Ni som åkt till Los Angeles..