• stormfågel

Göra handavtryck med gips

Jag håller på att göra hand- och fotavtryck med trolldeg och gips med mina småttingar men kommer på att jag inte vet riktigt hur man gör!

Jag har kommit så långt att jag gjort trolldeg som jag gjort handavtrycken i och så hr jag gjort ramar av hårdpapp (som hjärtan) som jag ställt i degen.

Men sen då?

Visst måste degen torka innan jag häller på gips?
    Nån stans tror jag att jag har läst att man ska pensla på olja i trolldegsformen innan man häller på gipset. Blir det bra, eller blir det fettfläckar i gipset?

Något annat tips för att få det bra?

• Svar på tråden Göra handavtryck med gips
  • ElinaLundberg

Du ska inte låta trolldegen torka inna du gör avtryck? Behövs inte efter heller.
    Och ja, olja INNAN du gör avtrycket så går det mycket lättare :)
    Sen är det bara att hälla på gipset och låt torka, glöm inte "upphängningskroken".
    Och det blir inte fettfläckar, du behöver inte dränka degen med olja, bara lite lite så det blir lent.

jag gjorde det för ca ett halvår sen, ska länka;
    elinalundberg.blogspot.com/2009/03/avgjutning.html

Sen när gipset har torkat och den är "klar" kan du skrapa med en vass kniv eller dylikt för att få bort kanter och veck som inte ska vara där :)

• stormfågel

Aha, tack för svaret! Men nu har det redan hunnit torka lite, kan det bli något konstigt med det då?

• ElinaLundberg

Vasseegoo.
    Nja jag vet inte, men det kan vara svårare attfå ett bra avtryck om det är som en stel yta..

• stormfågel

Avtrycket har jag redan gjort, och det är det som har torkat.
    Nu har jag hur som helst hällt på gips, så nu får vi se hur det blir.

Jag kan kanske tänka (så här i efterhand ) att det blir något svårare att ta bort trolldegen, men jag hoppas det går bra,

• stormfågel

Klart! De blev jättefina!
    Nu ska jag bara vänta tills de är helt torra så ska jag sandpappra lite i kanterna. Det kommer att bli toppenfina presenter till mormor och framor och så till oss själva förstås!

Svar på tråden Göra handavtryck med gips