• Anonym

Anmäla läkare för kränkning, är det lönt?

För att göra historien kort.
    Jag har de senaste femton åren haft jätte besvär med harklingar, torrhosta och det sitter som en stor slemklump i halsen på mig hela tiden som gör det jätte svårt att andas genom munnen. Det blir värre på mornarna, när det är kallt ute eller när jag typ tränar, går snabbt eller cyklar. Mina föräldrar har alltid avfärdat detta som ett tics och därför aldrig sökt hjälp för det och jag har försökt ignorera problemet så gott det går efter att jag flyttade hemifrån. Men på sista tiden har det eskalerat och jag blir andfådd för precis ingenting och ibland känns det som att jag ska kvävas av allt slem.
    Idag så fick jag en läkartid för att kolla upp vad det kan vara.
    Läkaren inledde med att säga: "Jaha så ni är nyinflyttade. Jag har suttit här och läst din journal och ja, du har ju haft en del läkarkontakt tidigare. Du äter ju antidepressiva och sånt."

För två år sedan blev jag sjukskriven i tre månader efter en väldigt jobbig händelse och jag äter fortfarande antidepressiva efter det. Numera äter jag dem för att jag inte riktigt vågar sluta helt med dem eftersom jag är gravid och inte vet hur min höga hormonhalt annars skulle påverka mitt mående.

Utan att undersöka mig så fortsätter läkaren fråga en massa saker om mina antidepressiva trots att jag säger som det är att jag mår väldigt bra numera. Tillslut frågar jag honom vilket samband mina tidigare psykiska besvär har att göra med detta och då slutar han äntligen. Men jag känner mig rätt upprörd så jag får tårar i ögonen men är noga med att berätta att jag alltså inte gråter för att jag är deprimerad utan pga hormoner och för att situationen gjort mig ställd.
    Läkaren ifrågasätter sedan varför jag aldrig sökt för dessa besvär tidigare och då jag säger att det eskalerat på sistonde så säger han att han ändå tycker att det är väldigt märkligt med tanke på det jag beskriver.
    Sedan ska han undersöka mig och säger åt mig att gapa och då jag seriöst inte kan andas genom munnen för allt det där slemmet i halsen så får jag kväljningar när han trycker ned spateln i halsen på mig.
    Sedan lyssnar han lite på mina lungor och så är undersökningen klar.
    "Min diagnos är att du inbillar dig och att det där du säger är rent psykisk inbillning." Säger han sedan.
    Jag svarar att det är jag övertygad om att det inte är med tanke på att jag inte är ensam om att kommentera allt mitt hostande, andfådheten och kväljningarna.
    "Ja, jag antar att jag kan skicka en remiss till öron näsa hals kliniken men som sagt så har jag redan ställt min diagnos." Säger han då. "Hoppas du klarar av att genomgå en maskopi då och kön dit är ju som sagt väldigt lång."
    Bra svarar jag men hur gör jag med andningen fram tills dess då?
    "Ja, jag antar att du vill ha något receptbelagt va?" Svarar han som om jag vore en riktig tablettmissbrukare.
    Skitsamma om det är recept eller inte bara det får mig bättre, svarar jag gråtande. Så han skrev ut någonting och sen gick jag.
    Han bedömde min fysiska hälsa rakt upp och ned efter att ha läst min journal. Jag är absolut varken hypokondriker eller tablettmissbrukare men sättet som han sa allt på, tonläget och den nonchalanta attityden visade tydligt att det var det han ansåg mig vara.
    Jag har suttit här hemma och storgråtit i två timmar nu och samtidigt är jag så jävla förbannad. Jag vill anmäla honom, men frågan är om det ens är lönt. ord står mot ord liksom...

Ledsen att det blev så långt.

• Svar på tråden Anmäla läkare för kränkning, är det lönt?
  • Kainsmamma

Usch vilken skitläkare du har fått träffa på.
    Påminner mig om en läkare som jag träffade när jag var yngre pga av väldiga magproblem och det först idioten säger med ett jävla flin;"Det är inte så att du kan vara gravid?". Jag var 16 år gammal och hade aldrig ens haft sex så jag svarar honom med en något sur ton;" För det första är jag oskuld och för det andra så tror jag inte på jungfrugraviditeter:"
    Min magproblem gjorde också att jag gick ner i vikt rätt mycket och en läkare skällde vid ett tillfälle ut mig och anklagade mig för att vara anorektier vilket inte ens var sant.

Ibland har man en riktigt jävla otur att få läkare som behandlar en som skit och får en må sämre än när kom dit för att få hjälp för sina besvär.
    Om du mår så dåligt efter det läkarbesöket ska du anmäla honom för kränkning för även om det inte leder någonstanns så får han ögon på sig och massa frågor att besvara.

• Anonym (jädra läkare!)

Hej!

Usch man får ju ont i magen av att läsa ditt brev. Jag känner igen mig.

Jag har anmält en läk. efter att han utan undersökning skällde ut mig för att jag åt smärtlindring, han till och med kallade mig narkoman. Jag satt och grät i min rullstol.
    -Stackars dina barn!

-jag ska ringa fk, sånt här får man inte gå sjukskriven för.... jag bryr mig inte om hur du tar dig till jobbet... ni får vara 7 män att lyfta dig... det bryr jag mig inte om.

etc etc.

Läkaren hade läst min journal trodde han men missat att jag skulle genomgå komplicerade operationer, ett fåtal månader efter besöket, det blev 6 operationer. Han läste nog bara de 2 sista besöken, medicinlistan och sjukintygen.....

I sitt svar till ansvarsnämnden så skrev han att jag själv hittat på att opereras,trorrs att jag fått specialvårdsremiss. Han kallade min smärtlindring för missbruk etc.

HSAN ansåg inte att läkaren medvetet gjort något för att skada mig och friade fan-skapet (ursäkta) Jag överklagade 3 gr men inget förändrade utgången. Jag gav upp då jag hade nog att orka med mig själv efter operationerna...

Är det lönt att anmäla? Nej, egentligen inte men läkaren kanske tänker till inför nästa patient. Läkaren jag skriver om arbetar kvar men jag som patient ordnade byte av vårdcentral, jag kunde inte gå dit fler gånger.

• Anonym

välkommen till den sjuka vården i Sverige säger jag bara

det hjälper inte ett skit om du anmäler tyvärr läkare får i princip göra vad dom vill
    klantar dom sig rejält så kan man anmäla dom till hälso och sjukvårdens ansvarnämnd men dom gör typ ingenting dom heller
    läs mer på länken härnere

www.hsan.se/swe/HSAN.asp

själv brukar jag bli kallad för lilla stumpan eller lilla gumman varje gång jag är hos läkaren ofta oxå en opassande klapp nånstans på kroppen
    men oxå i 9 fall av 10 mina psykiska problem är roten till allt ont oavsett om jag har stukat foten eller har lunginflammation

• Anonym (ssk)

men alltså, detta hittade jag i FASS:

"Klump i halsen

(Globus)

Författare: För den medicinska översättningen av 2009 års version av Praktisk Medicin (PM) ansvarar dr Olle Lyngstam, Göteborg.

Definition

Känsla av en klump i halsen utan att man kan hitta någon kroppslig förändring.
    Orsak(-er)

Okänd. Förhöjd muskelspänning i över del av svalg eller matstrupe som en följd av ångest, oro eller depression.
    Symtom

Känsla av att inte få luft.
    Alternativa överväganden

Magkatarr, struma, matstrupsinflammation, bråck vid övre magmunnen, ångest, depression, cysta på halsen. Cancer i halsmandel, svalg eller matstrupe. Främmande kropp i svalget.
    Utredning

Genomgång av patientens sjukhistoria. Undersökning av öron, näsa och hals. Be patienten sträcka upp händerna. Om där då finns en struma som man inte kan känna med fingrarna brukar detta medföra ökat tryck överhalsgropsregionen.

Eventuellt röntgen av eller tryckmätning i matstrupen.
    Behandling

Lugnande besked. Fokusera på patientens livssituation och eventuell stressbehandling. Bensodiazepinbehandling i låg dos kan prövas för att patienten skall se sambandet med ånget, t.ex. en tablett till natten i 5 dagar. SSRI-behandling kan också ges men då i minst 6 månader."

Jag kan tänka mig att den läkaren sett detta en hel del gånger, och med stor sannolikhet ställde rätt diagnos på dig.
    Dock så var det ytterst oproffisionellt hur han talade till dig.
    Grejen är att det i sjukvården är så oerhört vanligt med folk som somatiserar sina känslor/sin ångest så tillsist blir man bara...uppgiven. Nu är jag inte läkare själv, men väl sjuksköterska. Möter dessa patienter ofta ofta.

• Anonym

Tack för svaren. Då jag själv har lidit av panikångest så vet jag hur en klump i halsen känns. Det är inte att ständigt gå och hosta upp slem och nästan kräkas av att du inte kan få luft.
    Jag fick en akuttid hos en privatläkare igår eftermiddag och den här gången följde min sambo med. Jag fick diagnosen astma. En ganska svår sådan också. Jag tycker det är jävligt märkligt att detta inte upptäcktes vid det första besöket...
    Jag kommer att anmäla den första läkaren till HSAN för en vidrigare behandling än under det besöket har jag sällan skådat.
    Fantastiskt att jag dessutom är journalist. Denna historia kommer safta på fint i pressen.

• Elias 637

Hur gick det mad anmälan? I vilka forum publicerade du skräckupplevelsen? Vore spännande att läsa!

MVH Elias

Svar på tråden Anmäla läkare för kränkning, är det lönt?