• Norrtjejjen

vad ska jag göra efter lapraskopin?? hjälp!!

igår gjordes en titthålsoperation på mig och de kunde konstatera att jag har endometrios. -jag vart rätt chockad och frågade massor i hur det såg ut i mig men jag glömmde totalt fråga hur jag ska ta hand om plåstrena och stygn de satt på mig. jag vet inte vad det är men först är det som nästan vanligt plåster och under de ser jag skymten av 2 mindre som korsat varandra. ingen luft kommer in men på ena (har två) har det blödit en del och jag vågar inte dra bort det. är rädd att det ska bli infekterat. nån som vet vad jag ska göra???? kan försöka sätta in en bild i mitt galleri.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-16 13:18
    har lagt upp bild på mitt galleri

• Svar på tråden vad ska jag göra efter lapraskopin?? hjälp!!
  • L i n n

Jag kan inte se ditt galleri.

När jag gjort mina titthål skulle jag ha plåstrerna på tills de lossnade. Efter tio dagar skulle jag ta bort stygnen/agrafferna.

• Norrtjejjen

hm ok. var ändå en sväng till VC. det var ingen fara. det hade ju blödit lite men inget idag så jag skulle bara låta det vara en vecka. de tror jag inte har stygn utan nått slags sticks..eller såg ut som annat plåster som håller igen hålen. jag väntar en vecka 10 dagar innan jag tar bort det. så skulle jag få göra det där så de kan se att det är ok direkt.

• Lapsang

hej norrtjejen! jag har också nyss gjort samma op och i mina papper stod det att jag kunde ta bort tejpen efter "någon dag". Jag tog bort den två dagar efter op, kändes ofräscht att ha kvar den efter att jag duschat, det blir ju fuktigt! Det var intorkat blod på den, men när jag tog bort den såg det jättefint ut under. Om du inte redan tagit bort den så gör det nu! Det är bra om såren får lufta och nu är de ju halvt läkta, ingen risk att bakterier kommer in i dem! lycka till

• Lapsang

eller jättefint, jag menar det såg fräscht ut och inget läskigt blod eller var eller nåt, men klart att det var lite blåmärken och grejer..

• Zelmilainen

jag skulle inte ta bort mina på en vecka och vi gjorde ju vår op på samma sjukhus... jag lät de va i en vecka. ja det kunde va lite blodigt kanske varigt, men såren såg jättefina ut (förutom ett). stygnen försvann av sig själv efter ett tag.

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Norrtjejjen

ok jag börjar bli lite less på det översta plåstret då det på ena kanten har stelnat och blivit hårt vilket sticker in i hunde då jag sitter ner..men jag ska hålla ut 3-5 dagar till hade jag tänkt..syns det ärr eftteråt? jag tror de har klistrats fast pga blodet men det måste ju gå dra bort ändå hoppas jag.

• Zelmilainen
    Norrtjejjen skrev 2009-09-19 15:07:12 följande:
    ok jag börjar bli lite less på det översta plåstret då det på ena kanten har stelnat och blivit hårt vilket sticker in i hunde då jag sitter ner..men jag ska hålla ut 3-5 dagar till hade jag tänkt..syns det ärr eftteråt? jag tror de har klistrats fast pga blodet men det måste ju gå dra bort ändå hoppas jag.
    ja, ärren syns ganska tydligt, det värsta är det vid naveln som ser ut som en mask utanpå magen ibland. funderar på att be sambon (som har en bra kamera) ta kort på dem och se om man kan få nåt på försäkringen, typ "missprydande ärr" eller nåt. det är ju inte direkt så att jag gärna går i bikini nu direkt.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Norrtjejjen
    Zelmilainen skrev 2009-09-19 15:20:29 följande:
    ja, ärren syns ganska tydligt, det värsta är det vid naveln som ser ut som en mask utanpå magen ibland. funderar på att be sambon (som har en bra kamera) ta kort på dem och se om man kan få nåt på försäkringen, typ "missprydande ärr" eller nåt. det är ju inte direkt så att jag gärna går i bikini nu direkt.
    Å nej!! jag som annars är så nöjd med magen..hmm...kanske går få ut på försäkring jag vet inte hur reglerna är om det måste vara jättestora ärr.
  • Zelmilainen
    Norrtjejjen skrev 2009-09-19 15:49:17 följande:
    Å nej!! jag som annars är så nöjd med magen..hmm...kanske går få ut på försäkring jag vet inte hur reglerna är om det måste vara jättestora ärr.
    de tre nere vid bikinilinjen kan man ju dölja på sommaren, men inte det vid naveln. min "mask" är ca 3,5 cm lång utanför naveln. suck.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Norrtjejjen
    Zelmilainen skrev 2009-09-19 16:15:53 följande:
    de tre nere vid bikinilinjen kan man ju dölja på sommaren, men inte det vid naveln. min "mask" är ca 3,5 cm lång utanför naveln. suck.
    oj så stort..jag har bara 1 hål till. den måste vart mindre då den knappt blödigt nått och inte ömmar. ibland svider det till det under naveln så jag hoppas det inte blir infekterat.
    men om det inte ska vara så stort egentligen så kanske du kan få från försäkringen. Man kan ju operera ärr med om den är bred och jätteful.
  • Zelmilainen
    Norrtjejjen skrev 2009-09-19 17:07:47 följande:
    oj så stort..jag har bara 1 hål till. den måste vart mindre då den knappt blödigt nått och inte ömmar. ibland svider det till det under naveln så jag hoppas det inte blir infekterat. men om det inte ska vara så stort egentligen så kanske du kan få från försäkringen. Man kan ju operera ärr med om den är bred och jätteful.
    mina cystor satt tokigt till, den ena på 2 cm innuti en äggledare och den andra på 4cm tröck emot den andra äggledaren så den såg förtvinad ut på VUL. så det var lite mer komplicerat. mina cystor har kommit och gått, spruckit ett par gånger, etc...
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Lapsang

Vad trist Zelmilainen att det blev så! hoppas du kan få det fixat, men det har jag hört ska gå. Mina har inte blivit ärr än eftersom jag också gjorde i tisdags. Men hålen är små, typ 1 cm. Tror inte det kommer bli missprydande ärr av dem. Kan det vara så att du Zelmilainen skulle ta bort dina efter en hel vecka för att du hade större hål? Om du är osäker norrtjejen skulle jag ringa och fråga hur du ska göra. Det är ju samma op vi gjort så borde inte spela ngn roll vilket sjh man gjort det på.

• Lapsang

Hmmm jag kanske missförstod instruktionerna jag fick.. de kanske menade att de yttersta plåstren skulle bort inom "någon dag", men att den håliga tejpen under skulle sitta tills den lossnade själv, har ngt svagt minne av att de sagt något om att lossna själv. Nåväl, jag tog som sagt bort allt efter två dagar och det var inga problem, det var redan sårskorpor på och såren var helt torra.

• Norrtjejjen
    Lapsang skrev 2009-09-20 13:13:25 följande:
    Hmmm jag kanske missförstod instruktionerna jag fick.. de kanske menade att de yttersta plåstren skulle bort inom "någon dag", men att den håliga tejpen under skulle sitta tills den lossnade själv, har ngt svagt minne av att de sagt något om att lossna själv. Nåväl, jag tog som sagt bort allt efter två dagar och det var inga problem, det var redan sårskorpor på och såren var helt torra.
    jag har ingen aning. det ena har som torkat ihop med de undre plåstren av blodet så börjar jag dra i det översta hänger nog det undre med..vet inte. Känns lite ömt fortfarande eller så är det bara kanterna som irriterar huden.
  • Zelmilainen
    Lapsang skrev 2009-09-20 13:09:46 följande:
    Vad trist Zelmilainen att det blev så! hoppas du kan få det fixat, men det har jag hört ska gå. Mina har inte blivit ärr än eftersom jag också gjorde i tisdags. Men hålen är små, typ 1 cm. Tror inte det kommer bli missprydande ärr av dem. Kan det vara så att du Zelmilainen skulle ta bort dina efter en hel vecka för att du hade större hål? Om du är osäker norrtjejen skulle jag ringa och fråga hur du ska göra. Det är ju samma op vi gjort så borde inte spela ngn roll vilket sjh man gjort det på.
    det kan det ha varit, jag vet inte. det resulterade dock i att min piercing i naveln som jag hade tagit ut hade växt igen efter en vecka... men, men.
    Vill ha bebis nuuu!!!
Svar på tråden vad ska jag göra efter lapraskopin?? hjälp!!