• Anonym (skadat barn)

Theralen & gravid = abort?

Om man ätit Theralen de första 2 veckorna av graviditeten (tills man fick veta att man var gravid) -är det bara att ta abort då?

(Jag ska prata med min läkare om jag nu eventuellt är gravid, men jag kan göra det först nästa vecka).

Finns det någon som vet något om theralen & graviditet? Jag dör om jag på nåt vis skulle ha skadat bebisen under de här 2 veckorna...

• Svar på tråden Theralen & gravid = abort?
  • arianne03

Det verkar inte speciellt farligt, fostret har dessutom separat blodomlopp i början av graviditeten.

Från fass:

Graviditet

Rådfråga din läkare eller farmaceut innan du tar något läkemedel. Risk finns att fostret påverkas. Rådgör därför alltid med läkare före användning av Theralen under graviditet.

OBS att på riktigt farliga saker så avråder de helt från användning, så denna formulering betyder i stort sett bara att fostret KAN påverkas, vilket det kan av nästan allting..

Så det verkar inte vara det värsta man kan äta, är säker på att du inte behöver göra abort för detta! Ring sjukvårdsupplysningen om du är orolig!

• Dejsi

Theralen är en slags antihistamin och jag kan inte tänka mig att det är skadligt, men fråga läkaren för säkerhets skull

• Anonym (skadat barn)

Tack för era svar.

Frågade läkaren igår och han kunde inte svara på det sa han. Suck.

• siamusen

Anonym (skadat barn) skrev 2009-09-24 12:30:42 följande:

Tack för era svar.Frågade läkaren igår och han kunde inte svara på det sa han. Suck.
    Ring lâkemedelsfôretaget och fraga dem
  • Anonym

Nej, det är ingen fara.
    2 veckor behöver du inte oroa dig över.
    Jag förstår precis problemet med läkare som säger att de inte vet, det är hopplöst att få svar. Testa gärna att höra med läkare på spec-MVC, ibland är de bra.

Jag blev tyvärr tvungen att ta Theralen under hela graviditeten, och det blev en fantastiskt nog en frisk liten bebis ändå!
    Men bäst är förstås om man klarar sig utan mediciner.

Hoppas det går bra för dig, kram.

Svar på tråden Theralen & gravid = abort?