Hur få duschdraperiet rent?
Vårt (dyra) duschdraperi har blivit missfärgat nedtill och det går inte bort i tvätten. Nån som har mirakeltips? Galltvål? Hur gör man med det?
Vårt (dyra) duschdraperi har blivit missfärgat nedtill och det går inte bort i tvätten. Nån som har mirakeltips? Galltvål? Hur gör man med det?
Så blir det med vårat med, då använder jag galltvål. Jag har den fasta tvålen, alltså ej flytandes. Blöter upp draperiet och tvålen, sen tvålar jag bara in där det behövs och sen kör jag i maskinen så varmt som det tål. Blir alltid strålande resultat, förutsatt att det inte är för skitigt och mögligt, då kan det nog behövas iaf två omgångar. Men jag kan verkligen rekommendera galltvål.
Jag lånar tråden lite...Jag undrar nämligen hur man rengör ett duschdraperi i "plastmaterial", som jag inte hittar några tvättanvisningar på? Är rädd att färgerna ska förstöras/släppa om jag kör det i maskin. Eller vågar man tvätta det på låg värme?
Jennyn: Jag skulle nog våga tvätta det på låg temperatur. Annars kanske du kan lägga det i blöt med riktigt varmt vatten och såpa?
Själv har jag numera duschdraperi av tyg som jag bara kan slänga in i tvättmaskinen. Superenkelt och fräscht!
Det funkade men blev inte perfekt. Kanske körde för kort program och/eller för kallt. Tål vanliga duschdraperier 60 grader?
läste i senaste allas att man kan smörja på lite olja längst ner på duschdraperiet så fastnar inte smutsen lika lätt! hjälper ju inte nu såklart men om du får rent det så kan det ju vara värt att testa kanske
Vet inte om det tål 60 grader, vad är det för material? Testa annars att göra samma sak igen, jag brukar köra extra smutsigt program med förtvätt.
På klorinflaskan står det ju att det kan användas på duschdraperier...testa det kanske :)
på plastdraperiet hade jag först kört vanligt allrent och sen kalkborttagningsmedel, det borde bli bra!
Åsa Lund skrev 2009-09-21 12:04:21 följande:
Tack alla!
köper nytt=)
Filmjölk kan fungera om det är lite mögeltendenser du vill få bort, åtminstone om det är i polyester. Om det är helt i plast vet jag inte om det fungerar.
ar fått bort små mögelfläckar på en duk genom att lägga den i filmjölk cirka 24 timmar.
Duschdraperier i polyester/nylon brukar ska tvättas i 40°.