• Anonym

Rätt att dricka Alkohol när man är iväg och jobbar?

Sambon är iväg och jobbar på annan ort och har tagit med vin dit och så har de varit inom systemet och köpt cider.
    Förmodligen dricker de måttligt, eftersom någon av dem måste köra på morgonen för att komma till arbetsplatsen. De dricker alltså inte under arbetstid såklart, utan efteråt när de är på hotellet.

Jag tycker inte det känns helt okej faktiskt. Visst 1 dag under veckan, men nä antar ju att de dricker fler dagar än så.

Vad tycker ni om det?

• Svar på tråden Rätt att dricka Alkohol när man är iväg och jobbar?
  • CeeJay

Jag tycker det är helt ok under förutsättning att det handlar om vuxna människor. Varför känns det inte ok för dig?

• Menhir

Såvida han inte dricker dagligdags spelar det väl ingen roll att han dricker när han är iväg med jobbet?

Det blir ofta att jag får ut på krogen med kursarna när jag är på kurser eller om jag är iväg med kollegor så träffas vi och dricker vin på hotellrummet.

Om han inte har alkoholisttendenser så ser jag ingen fara alls - och han dricker ju inte i smyg ens.

• Anonym

Jag antar att det bara är jag som är tramsig egentligen. Jag vet inte varför jag känner som jag gör. Fast jag kan ändå inte komma ifrån att jag tycker att man bör väl inte dricka flera dagar under veckan ändå.

• Menhir
    Anonym skrev 2009-09-16 20:02:22 följande:
    Jag antar att det bara är jag som är tramsig egentligen. Jag vet inte varför jag känner som jag gör. Fast jag kan ändå inte komma ifrån att jag tycker att man bör väl inte dricka flera dagar under veckan ändå.
    Du får hälsa på mig under semestern!
  • Anonym
    Menhir skrev 2009-09-16 20:06:23 följande:
    Du får hälsa på mig under semestern!
    hehe
  • linda007
    Anonym skrev 2009-09-16 20:02:22 följande:
    Hm, men då kanske du och din man borde ta ett snack om att du vill leva ett nykteristliv och att han får välja hur han vill ha det.
  • ullisg79

Men herregud, det är väl inget att hänga upp sig för??

Är det inte vuxna människor vi pratar om? Om din sambo behövt en till mamma hade han nog bott kvar hemma! Väx upp!

• Anonym

Jag tycker egentligen inte att just det är något att hänga upp sig på, så länge han inte har missbrukstendenser.

MEN, jag tycker egentligen inte att alkohol och jobb hör ihop alls. Jag tycker att typ kurser etc borde vara alkoholfria.

• Mamsis

Tja, som så många andra säger, har han inte tidigare visat några alkoholisttendenser är det väl ingen fara.
    Är personligen sån att jag INTE skulle dricka på vardagarna óch absolut inte varje dag eller ens ett par dagar i rad. Men det är jag det.
    Känns det som att hans omdöme kraftigt kommer att försämras och att han kanske skulle vara väl närgången mot någon tjej?

• ignatius

Om jag reser med jobbet så är det ganska vanligt att jag dricker alkohol på kvällen, iallafall om jag är där med andra. Jag ser ingen konstigt med det under förutsättning att man har en frisk inställning till alkohol eller dricker så mycket att man jobbar sämre nästa dag!

Kan det inte vara att du känner dig utanför? Att jobbet på annan ort ska kännas som ett nödvänddigt ont, så har de mage att roa sig? Eller är det alkoholen i sig det gäller?

• Mamsis

Det är alltid svårast för den som är hemma, den som åker iväg har ju så mycket nytt och roligt (oftast) framför sig

• Anonym
    Mamsis skrev 2009-09-17 07:13:40 följande:
    Tja, som så många andra säger, har han inte tidigare visat några alkoholisttendenser är det väl ingen fara. Är personligen sån att jag INTE skulle dricka på vardagarna óch absolut inte varje dag eller ens ett par dagar i rad. Men det är jag det. Känns det som att hans omdöme kraftigt kommer att försämras och att han kanske skulle vara väl närgången mot någon tjej?
    Nej så känns det inte alls, för det vet jag att han aldrig skulle vara.
    ignatius skrev 2009-09-17 07:21:18 följande:
    Om jag reser med jobbet så är det ganska vanligt att jag dricker alkohol på kvällen, iallafall om jag är där med andra. Jag ser ingen konstigt med det under förutsättning att man har en frisk inställning till alkohol eller dricker så mycket att man jobbar sämre nästa dag! Kan det inte vara att du känner dig utanför? Att jobbet på annan ort ska kännas som ett nödvänddigt ont, så har de mage att roa sig? Eller är det alkoholen i sig det gäller?
    Det kan nog va så att det är jag som känner mig utanför. Han måste iväg och jobba, även om han är anställd här i närheten. Håller helt med dig om att man bör dricka måttligt och att man bör kunna utföra jobbet som vanligt dagen efter och även ha druckit så pass lite alkohol på kvällen att man kan köra bil vid 6 på morgonen efter (eftersom de måste köra till arbetsplatsen).
    linda007 skrev 2009-09-17 00:50:21 följande:
    Hm, men då kanske du och din man borde ta ett snack om att du vill leva ett nykteristliv och att han får välja hur han vill ha det.
    Nej jag är ingen nykterist. Jag kan gärna dricka något glas vin under helgen eller cider, men jag tycker inte vardagar (jobb) och alkohol hör ihop, vilket inte sambon heller gör i vanliga fall.
  • Anonym

Vad tycker ni om att gå på puben då?

• ignatius
    Anonym skrev 2009-09-17 21:47:36 följande:
    För mig känns det mer naturligt att gå till en pub och ta en öl än att ta en öl på hotellrummet. Antagligen för att jag inte "reser tillsammans" på det sättet.
  • styggingen

Att gå på puben är jättetrevligt. Dricka sig berusad och titta på människor är inte fel alls. Lura Luther oftare!

Anonym skrev 2009-09-17 21:47:36 följande:
  • isadora81

När man är iväg med jobbet blir det ofta middagar med vin till. Om vi är borta en hel vecka blir det vin varje kväll och även lite fest vissa kvällar. Det tycker jag är sådant som hör till. Självklart är det frivilligt och man måste inte dricka, men ett gott rödvin till maten förhöjer det mesta. :)

• Anonym

Jag tycker inte heller att jobb och alkohol hör samman. Jag skulle inte finna nåt intresse av att dricka då, och varför ska det vara så himla vanligt och normalt?! Jag tycker ibland det blir lite överdrivet. Folk ska dricka hela tiden, och tycker man det är onödigt att dricka så börjar folk använda ordet nykterist.

Vad man än är på ska det ner några promille i kroppen.
    Har själv aldrig fattat det hela.

Varför har man behovet av att dricka på en vanlig tisdag? Ta en öl eller 2 är för mig inte dricka. Det blir man ju nästan inte ens lullig på.

Svar på tråden Rätt att dricka Alkohol när man är iväg och jobbar?