• mrseriksson

Nya eller begagnade ridkläder ??

Vad skulle du föredra ?
    Om ditt barn skulle börja rida ?
    Hjälm ?
    Väst ?
    Skor/stövlar?
    Byxor ?
    Jacka ?

Hur mycket är man villig att lägga ner i denna sport ...man vet ju ej ifall barnet tycker om det och kommer att fortsätta eller slutar det efter 2-3 g för det inte va någe kul ......Hur har ni andra gjort ??

• Svar på tråden Nya eller begagnade ridkläder ??
  • alvaereva

När jag var liten fick jag låna e n hjälm första terminen. Fick rida i vanliga gummistövlar och tights istället för ridstövlar och ridbyxor.
    Sen när jag ville fortsätta och började andra terminen fick jag ordentliga grejor som var av bra kvalitet.

• ÖNadja

Nu rider ja ju själv å de kanske påverkar lite... =)

Allt blir roligare med rätt utrustning.

Gummistövlar funkar men sitter inte bra på fötterna medans man rider. dom är slappa och barnet tappar dom lätt om dom är utan stigbyglar. Ridskor eller stövlar är att föredra.

Tights funkar att rida med men innersömmen kan skava.

Jacka skulle ja tagit nån gammal hemifrån.

Väst skulle ja inte köpa första terminen iaf, då rider dom så kort stund och oftast med ledare. Ibland lånar ridskolan ut västar.

Hjälm är lite både och, dom kostar väl ca 300 spänn att köpa nya men då vet du att den är hel!
    dom på ridskolorna är oftast gamla, har ramlat i golvet och ryttare har ramlat av med dom..egentligen en livsfara att rida omkring med!
    Men lyckas du fynda en begagnad som garanterat är i bra skick skulle ja nog köpt det.

Kolla på tradera, blocket och om du inte hittar nåt där så kan ja tipsa om www.borjes-tingsryd.se nya men billiga saker. =)

Blev du nå klokare..? =)

• mrseriksson

hej hej

Min dotter rider och har all utrustning som hon behöver....(äger även egen häst ) men min fundering var ifall man är kräsen som förälder och vill ha allt nytt...Eller ifall man lika gärna kunde köpa i en secondhand butik i stället...? Hjälm vill man självklart ha en ny...men resten tänkte jag....

• ÖNadja
    mrseriksson skrev 2009-09-16 20:17:26 följande:
    hej hej Min dotter rider och har all utrustning som hon behöver....(äger även egen häst ) men min fundering var ifall man är kräsen som förälder och vill ha allt nytt...Eller ifall man lika gärna kunde köpa i en secondhand butik i stället...? Hjälm vill man självklart ha en ny...men resten tänkte jag....
    Såg precis att ni har en egen. =)

De är väl som med allting annat. Endel köper vardagskläder på second hand och andra skulle det aldrig falla dom in.

Nu är min son bara 2 år..å fanns de helskodda ridbyxor i stl 98 skulle ja lätt köpa det! haha =)

Begagnad eller nytt, de viktigaste tycker jag är att man har rätt och säker utrustning gammal som ny. =)
  • Lucky

Absolut ny hjälm! Annars kan jag tänka mig bättre begagnat!

• Kan inte bli bättre än såhär

Nu är jag fel prson att uttala mig kanske då vi redan har ponnies och all utrustning. Men ja jag som förälder hade fläskat loss rejält och köpt allt och nytt.

• mrseriksson

hej

Tanken slog mig idag då vi pratade om kläder...ungarna växer ur saker hela tiden och rider man ca 8 g per termin blir det dyrt att köpa nya skor / byxor....Utan kanske man lika gärna kunde köpa begagnade ....helst i dessa tider då man kanske inte har något jobb.............

• NinnaBus

Rider själv...
    Min äldsta son började rida som 2½-åring... På pröva-på-lektioner. Vår ridskola har det varje lördag...
    I början så hade han min hjälm med en mössa under (har själv litet huvud). Kanske inte världens bästa, men den hjälmen vet jag ju i alla fall att den inte fått några smällar...
    Han red i mjukisbyxor med galonbyxor utanpå, toppenbra för småttingar, då glider de inte i sadeln...
    När han ridit ca ½år-1år så fick han egna ridbyxor (hittade jättebilliga).
    Han fick egen hjälm ett tag efter det.
    Ridskor fick han ärva av en släkting.
    Nu har han ridit i 3 år, fortfarande på pröva-på-lektioner då de här ska vara minst 7år innan de börjar i vanlig grupp och han bara är 5½år ännu.
    Nu så har han egen hjälm, säkerhetsväst, jacka, skor, ridbyxor, ridvantar och ryktlåda.
    Nu har min yngsta son kommit på att han vill rida han med, 3år är han...

• Cecese

Dottern började rida i augusti och första lektionen fick hon låna hjälm där men sen var vi och köpte egen och det blev tidig födelsedagspresent (hon fyller i oktober). Just nu rider hon i gummistövlar och hon lånar väst på ridskolan.

Ridbyxor och ridstövlar tänkte vi att hon skulle önska sig pengar till när hon fyller år och då köpa själv. Dock hittade vi 2 par ridbyxor i bra skick begagnat för 50 kr/st så det köpte vi åt henne. Ridstövlar ska hon köpa nästa månad när hon fyllt år. Ridväst så duger bra att låna på ridskolan eftersom hon rider bara 1 ggr i veckan.

Hjälm är väl det enda jag inte kan tänka mej att köpa begagnat just för att det är en säkerhetssak. Stövlar och ridbyxor så ser man ju om det är i bra skick eller inte så det funkar ju att köpa begagnat.

• skorpionen80

Men skor är väl aldrig bra att köpa begagnat? Alla trampar ju olika och köper man ett par skor där någon gått fel i dem så blir det inte skönt och kan leda till att man själv trampar fel.

Svar på tråden Nya eller begagnade ridkläder ??