• ThereseNyman

Kan man ha barn på förskola fler timmar när jag ska plugga inför tenta.....?

Hej!

Jag ska i januari (25:e) fortsätta läsa till ssk, men har en omtenta att göra precis innan skolstart. Till saken hör nu att jag ska skola in minsta barnet med start 4 jan. Jag behöver ju läsa en del inför tentan, o undrar om någon vet om jag kan ha sonen där fler timmar innan tentan, o ev kunna skaffa barnvakt till den mindre?
    O hur fungerar det med fritids för den äldre?

Eftersom jag inte är beviljad studiestöd under denna tid jag behöver för att plugga kommer jag att ta ut föräldraledighet under denna tid.

Tacksam för svar.

//Therese

• Svar på tråden Kan man ha barn på förskola fler timmar när jag ska plugga inför tenta.....?
  • Emriella

När man är föräldraledig får man inte ha barnet på förskola samtidigt, dock kan ju syskonet få vara 15 tim/vecka. ( i min kommun i alla fall) Hur det är med fritids vet jag inte men är inte det stora barnet i skolan under dagarna?

• ThereseNyman

Jo, pojken går redan 15 timmar/vecka, men det räcker ju inte när man har en stor tenta att plugga inför.

O tösen går visserligen i skolan, men mellan 8-13,20

Känns som om jag behöver ha mer tid att plugga.

• MammaTillNeoh

Vet inte hur det är på det dagis ditt barn går på. Men på min sons dagis så säger dom att jag får ha han längre på dagarna om jag behöver plugga och så efter skolan.

• ThereseNyman
    MammaTillNeoh skrev 2009-09-16 20:48:20 följande:
    Vet inte hur det är på det dagis ditt barn går på. Men på min sons dagis så säger dom att jag får ha han längre på dagarna om jag behöver plugga och så efter skolan.
    Men är du föräldraledig annars?
  • Zelmilainen

hos oss är det 15 timmar som gäller för föräldralediga.

Vill ha bebis nuuu!!!
  • memlan
    ThereseNyman skrev 2009-09-16 20:46:50 följande:
    Jo, pojken går redan 15 timmar/vecka, men det räcker ju inte när man har en stor tenta att plugga inför.O tösen går visserligen i skolan, men mellan 8-13,20Känns som om jag behöver ha mer tid att plugga.
    Vi har också 15timmar för barn till föräldralediga. Just nu har en av "våra mammor" börjat plugga under f-ledigheten vilket berättigar henne till fler timmar (förskolan tittar ju inte på var din inkomst kommer ifrån utan på din "syselsätningsgrad").
    Om du frågat mig (eller mina kollegor) om det var ok att lämna fler timmar ett tag innan tentan hade vi självklart sagt ja.
  • Pretty Banana

Jag pluggar också och får ha sonen på förskolan den tid jag behöver, fast jag läser privat och inte har rätt till CSN, så i vår kommun hade du fått göra så i alla fall. Däremot får man väl inte ta ut föräldrapenning samtidigt som man har det barn man tar ut pengar för på dagis?

• ThereseNyman

Pretty Banana skrev 2009-09-16 22:04:21 följande:

Jag pluggar också och får ha sonen på förskolan den tid jag behöver, fast jag läser privat och inte har rätt till CSN, så i vår kommun hade du fått göra så i alla fall. Däremot får man väl inte ta ut föräldrapenning samtidigt som man har det barn man tar ut pengar för på dagis?
    Men det är inte för sonen som är 4 år jag kommer ta föräldraledighet, utan för hans lillasyster som blir 1 år i oktober.

Tackar för svaren, tror nog att det blir bäst om jag frågar personalen på hans förskola.
Svar på tråden Kan man ha barn på förskola fler timmar när jag ska plugga inför tenta.....?